Audi tog sin sjunde seger i Le Mans

Under extremt svåra förhållanden förlängde Audi sin segersvit i 24-timmarsloppet Le Mans. Uppföljningen av förra årets seger i den franska uthållighetsklassikern gav Audi sin sjunde seger totalt och den andra i rad. Audis innovativa bil R10 TDI är därmed fortsatt obesegrad i tävlingen. Audi-förarna som lyckades med bedriften under mycket svåra förhållanden var Frank Biela (Tyskland), Emanuelle Pirro (Italien) och Marco Werner (Tyskland). I den 75:e upplagan av Le Mans lyckades Audi återigen bevisa vad som ligger bakom uttrycket ”Försprång genom teknik”. Audi R10 TDI var inte bara den snabbaste bilen utan också den mest stabila och någon av de tre dieselbilarna från Audi ledde loppet från det första till det sista varvet. På plats fanns mer än 260 000 åskådare som bevittnade ett av de mest spännande och dramatiska loppen genom tävlingens historia. Snabba väderförändringar i början stoppade Audi-bilen med startnummer 3 när föraren Mike Rockenfeller på sitt tredje varv lämnade den regnvåta banan och kolliderade med en skyddsbarriär. Den andra R10:an från Audi hade efter 16 timmar ledningen med stor marginal i tävlingen. Föraren Dindo Capello, som firade sin 43:e födelsedag på söndagen, hade dock ingen chans att undvika att köra av när det vänstra bakdäcket lossnade från bilen tidigt på söndagsmorgonen. Dessa olyckligheter innebar, med drygt fem timmar kvar att köra, att allt hopp för Audi låg hos R10 TDI-bilen med startnummer 1. Förhållandena i slutfasen av tävlingen var extrema med regn som flödade över körbanan. De kvarvarande Audiförarna klarade dock av uppgiften med bravur, den imponerande vinstmarginalen över Peugeot på andraplatsen var hela 10 varv när Marco Werner passerade mållinjen som vinnare. Efter Audis sjunde vinst på Le Mans klättrar man upp till tredje plats i den historiska totalresultatlistan. Bara Porsche och Ferrari har vunnit Le Mans fler gånger än Audi. – Det här var det svåraste loppet vi någonsin har genomfört på Le Mans, till och med värre än det regndrypande loppet 2001. Det här var tuffare på grund av den stenhårda konkurrensen, de många olyckorna och det kraftiga regnet under tävlingens sista del. Vi lyckades få en av våra bilar först över mållinjen under mycket svåra förhållanden och mot tuff konkurrens. Det här är en fantastisk prestation av hela Audi-teamet. Vi ville bevisa att vi har den bästa tekniken med Audi TDI Power, de bästa förarna och det bästa teamet. Det lyckades vi med. Vinsten visar ännu en gång innebörden av ”Försprång genom teknik”, säger Dr Wolfgang Ullrich, Chef för Audi Motorsport. Resultat Le Mans 16-17 Juni 1 Biela/Pirro/Werner (Audi R10 TDI) 369 varv på 24h 02m 42.628s 2 Lamy/Sarrazin/Bourdais (Peugeot) 359 varv 3 Collard/Boullion/Dumas (Pescarolo) 358 varv 4 Barbosa/Hall/Short (Pescarolo) 347 varv 5 Brabham/Rydell/Turner (Aston Martin) 343 varv Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu.