Audi tog historisk seger i American LeMans

Allan McNish och Dindo Capello tog en rafflande seger på Mosport-banan med Audis revolutionerande dieselsportvagn R10 TDI och vann därmed den stora LM-P1-klassen i den amerikanska LeMans-serien, när två tävlingar fortfarande återstår. - Det amerikanska Audi-teamet har gjort en oerhörd bedrift som vunnit mästerskapet redan första året med en helt ny bil och teknik. Det är bara att gratulera, sa Audis motorsportchef Dr. Wolfgang Ullrich efter segern. Audis sportvagnsprototyp med dieselmotor, R10 TDI är fortfarande obesegrad. Nu är den också historisk genom att Dindo Capello och Allan McNish i helgen tog hem mästerskapet i ALMS, American LeMans Series. Capello och McNish har vunnit fem raka segrar och när nu två tävlingar är kvar, Road Atlanta och Laguna Seca, har de skaffat sig ett ointagligt försprång. Frank Biela och Emanuele Pirro i den andra diesel-R10:an slutade fyra i tävlingen. Ett störtregn gjorde att kvalificeringen fick ställas in, men Capello/McNish hade bästa träningstid på den 4,1 km långa och snabbaste ALMS-banan och startade i första led. Audin ledde sedan största delen av tävlingen, men fick kämpa hårt mot Lola-bilarna. Segern i den åttonde tävlingen kom med mycket knapp marginal, 2,79 sekunder efter 2,45 timmar, och efter en rafflande slutkamp mellan Allan McNish och Butch Leitzinger i hårdaste konkurrenten Dyson-Lola. - Jag hade ett riktigt bra race med Butch efter att jag tog över i 73:e minuten från Dindo som hade ledningen. Jag kom sedan för långt ut i en kurva, tappade ledningen, men kunde strax efter ta tillbaka den igen. Dyson-Lola var väldigt snabba idag, och vi lyckades vinna mycket tack vare bra depåstrategi, menade Allan McNish. Efter Audis överlägsna start på säsongen med den nya dieselsportvagnen, hade nya regler skapats som gav konkurrenterna fem liter större bränsletank och 65 kg lättare bilar än Audi R10 TDI. - Jag är oerhört stolt över att få vinna ALMS-titeln efter ett så hårt race och skriva historia med den här dieseln tillsammans med Dindo, fortsatte McNish. Sportvagnssegern i ALMS var Audis sjunde, efter sex segrar med den nu legendariska Audi R8, men det var första gången en racerbil eller sportvagnsprototyp med dieselmotor vinner ett stort internationellt mästerskap, vilket gör segern historisk. Tidigare i år har Audis nya dieselracer vunnit debuten på Sebrings 12-timmarslopp (Dindo Capello/Tom Kristensen och Allan McNish), 24-timmarsloppet Resultat ALMS Mosport 1. Capello/McNish (Audi R10 TDI) 133 laps in 2h 45m 0,142s 2. Dyson/Smith (Lola-AER) + 2,794s 3. Weaver/Leitzinger/Dyson (Lola-AER) + 37,130s 4. Biela/Pirro (Audi R10 TDI) – 1 lap 5. Luhr/Dumas (Porsche) – 1 lap 6. Maassen/Bernhard (Porsche) – 2 laps