Audi Stockholm bygger ny anläggning i Smista

Audi Stockholm fortsätter att expandera i regionen och nu tas första spadtaget till en ny anläggning i Smista Allé. Satsningen är ett första steg för att möta den växande efterfrågan samt öka kapaciteten och tillgängligheten för Audi-ägarna i regionen som blir stadigt fler. De senaste åren har premiummärket Audi haft en imponerande tillväxt på den svenska marknaden. Under 2006 registrerades 13 697 nya Audi, vilket var en ökning på drygt 13 procent jämfört med året innan. Även under 2007 har tillväxten fortsatt i motsvarande takt och en stor del av försäljningsökningen sker i Stockholmsregionen. För att säkerställa att efterfrågan och förväntningarna från de allt fler kunderna i regionen möts på bästa tänkbara sätt satsar nu Audi Stockholm på en ny exklusiv anläggning, placerad på den välrenommerade bilgatan i Smista Allé vid Stockholms södra infart. Det nya bygget i Smista blir en fullserviceanläggning för Audi med försäljning av nya och begagnade bilar, service och reservdelar. Byggnaden, som blir grannfastighet till Porsche Center, är på 4 700 kvadratmeter och sträcker sig över två plan. Den nya anläggningen blir också en av de första i Europa som ritas enligt Audis nya terminal koncept. Invigningen planeras till hösten 2008 med Fastighets AB Brostaden som byggherre och investeringen beräknas till ca 75 miljoner kronor. – Smista Allé är ett attraktivt område under stark utveckling, för både företag och boende, med stor kommersiell verksamhet. Tillväxtpotential finns i området och med denna satsning kan vi öka vår kapacitet och underlätta för alla Audi-ägare i söderort genom bekväm närhet till både service och försäljning, säger Dick Signell, chef för Audi Stockholm. – Varumärket Audi är inne i en spännande och expansiv fas där fabriken bland annat investerar närmare 100 miljarder kronor i fortsatt produktutveckling de närmaste åren. Ett viktigt fokusområde för oss är därför att ytterligare öka vår tillgänglighet för att säkerställa att vi möter våra kunders förväntningar, säger Jens Wetterfors, chef för Audi Sverige. Audi Stockholm har i dag anläggningar i Hammarby Sjöstad, Järva, Östermalm, Danderyd samt i Södertälje, och levererar i år närmare 5 700 nya och begagnade Audibilar. För ytterligare information kontakta Dick Signell, chef Audi Stockholm, 08-503 336 02 eller 070-594 86 80, alternativt Eva-Maria Elstner, informationschef Audi Sverige, 08-553 865 35 eller 070-766 65 35. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2006 såldes mer än 905 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsatte under 2006 31,1 miljarder euro och hade över 52 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.