Audi S3 Cabriolet - med eleganta linjer och kraftfulla prestanda

Audi S3 Cabriolet - med eleganta linjer och kraftfulla prestanda

Audi presenterar nu S3 Cabriolet, den enda fyrhjulsdrivna cabrioleten i sitt segment. 2.0 TFSI-motorn utvecklar hela 300 hk och levererar 380 Nm vridmoment men förbrukar endast 7,1 l/100 km med S tronic-lådan. Givetvis är Audi S3 Cabriolet utrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift för optimal respons och grepp på alla underlag. Lättviktskonstruktion och högprestandachassi är andra kännetecken för Audi S3 Cabriolet som börjar säljas i vår.

I Audi S3 Cabriolet kombineras den eleganta designen i en klassisk cabriolet med prestandan från Audis S-modeller. Den fyrsitsiga cabrioleten har blivit större och mäter nu 4,43 meter på längden, 1,79 meter på bredden och1,39 meter i höjd, med en hjulbas på 2,6 meter.

Sufletten, som finns i tre färger, är på klassiskt maner i tyg och manövreras via en elektrohydraulisk konstruktion där magnesium, aluminium och höghållfast stål håller vikten nere. Med en enkel knapptryckning kan man, i hastigheter upp till 50 km/h, öppna upp eller stänga den skumisolerade akustiksufletten på 18 sekunder. Ett aktivt störtbågesystem skyddar passagerarna vid en eventuell rundslagning.

Designdetaljer avslöjar prestandan. Den kromade singleframe-grillen har en platinagrå insats och dubbla tvärstag i aluminiumdesign. Luftintagen är markerade med bikakemönster. Aluminiumramen runt vindrutan, backspeglar i aluminiumlook och markerade dörrtrösklar definierar sidorna. Bakljusen är utrustade med LED som standard. Bagageluckan har en extra spoilerkant och stötfångaren har specialdesignats. Den platinagrå diffusorn omsluter de fyra ändrören som är typiska för S-modellerna.

2.0 TFSI på 300 hk

2.0 TFSI-motorn ger 300 hk mellan 5 500 och 6 200 v/min och levererar 380 Nm vridmoment från 1 800 till 5 500 v/min. Med S tronic accelererar S3 Cabriolet från 0 till 100 km/h på 5.4 sekunder, med topphastigheten på 250 km/h elektroniskt begränsad. Med launch control och quattro permanent fyrhjulsdrift överförs motorkraften direkt till vägbanan för maximalt väggrepp.

Audi S3 Cabriolet väger endast 1 620 kg (tomvikt) tack vare lättviktskonstruktionen där karossen är gjord i ultrahöghållfast stål och motorhuven i aluminium.

Den turboladdade 2.0 TFSI-motorn med 1 984 cylindervolym är en verklig prestandamaskin. Två balansaxlar säkerställer suverän gångkultur. Audi drive select är standard och med hjälp av systemet kan föraren modifiera karaktäristiken för motor- och servostyrning samt växlingspunkterna i S tronic-lådan. I dynamikläget ökar tex gasresponsen och motorvarvet och ljudklaffarna i avgassystemet öppnar upp när lasten och varvtalet ökar. Turboladdaren bjuder på laddtryck på upp till 1.2 bar, och en kraftfull laddluftkylare reducerar temperaturen kraftigt hos den komprimerade luften. Dessutom reglerar Audi valvelift system ventillyften i två steg.

Audi S3 Cabriolet med S tronic förbrukar endast 7.1 l/100 km enligt gällande normer vilket ger 165 gram CO2 per kilometer. 2.0 TFSI motorn levererar kraft och effektivitet genom ny teknik som t.ex. den indirekta insprutningen som kompletterar FSI-direktinsprutningen då motorn går på dellast. 2.0 TFSI-motorn är även ledande när det gäller termostyrning. Två roterande ventiler som kombinerats i en modul reglerar flödet och temperaturen i kylmedlet. Grenröret är integrerad i topplocket där kylmedlet cirkulerar. Det reducerar temperaturen på avgaserna, vilket förbättrar bränsleekonomin vid fullast. Ytterligare en fördel är snabbare uppvärmning av motorerna under kallstart

S tronic standard

I den standardmonterade sexväxlade S tronic växellådan är de lägre växlarna tätstegade för en sportigare känsla, medan den sjätte växeln är optimerad för lägsta bränsleförbrukning. Den blixtsnabba dubbelkopplingslådan kan kontrolleras med paddlar vid ratten eller växelspakens tippfunktion alternativt via automatiska D -och S- lägen. För att spara bränsle är den sexväxlade S tronic-lådan försedd med en frihjulsfunktion. Den aktiveras när Audi drive select är i effektivitetsläget och föraren kliver av gaspedalen.

quattro – permanent fyrhjulsdrift

Givetvis är Audi S3 Cabriolet utrustad med quattro permanent fyrhjulsdrift - för optimalt grepp och körupplevelse på alla underlag. I kompaktklassen är Audi unika som erbjuder en cabriolet med fyrhjulsdrift. Fördelarna är många med ökad säkerhet och stabilitet både vid kurvtagning och körning rakt fram, speciellt under vinterhalvåret.

Hjärtat i quattro-drivningen, i Audimodeller med tvärställd motor, är den nyutvecklade elektroniskt styrda hydrauliska lamellkopplingen. Den kompakta och robusta kopplingen är placerad vid slutet av kardanaxeln framför bakaxeldifferentialen. Där bidrar den till den balanserade axellastdistributionen trots sin relativt låga vikt.

Under normala förhållanden skickar kopplingen det mesta av motorkraften till de främre hjulen. Om greppet minskar där kan kopplingen överföra momentet steglöst till bakaxeln, genom att pressa samman lamellpaketet i en kontrollerad form.

Chassit

Chassit med sin direkta respons och höga stabilitetet ger Audi S3 Cabriolet dess dynamiska karaktär. Axellastdistributionen är perfekt balanserad till 56:44; där motorns placering långt bak bidrar till detta, liksom framaxeln som är placerad långt fram. Jämfört med Audi A3 Cabriolet är karossen 25 millimeter lägre tack vare S Sport chassit. Med den standardmonterade progressiva styrningen ökar precisionen vid sportig körning och blir samtidigt lättare vid parkering. Den elektromekaniska styrningen möjliggör även flera assistanssystem för ökad säkerhet och komfort .

Audi S3 Cabriolet är standardutrustad med 225/40 R18 däck, på 8Jx18 aluminiumfälgar, som utformats i en speciell process för att reducera vikten. Med ett mått på 340 millimeter i diameter är de främre bromsskivorna stora med svarta eller röda (tillval) bromsok med S3 logo. Den senaste generationens elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC) ingriper diskret med fint doserade bromsingrepp på de inre hjulen vid kurvtagning, viket i kombination med quattro ger ett agilt, precist och stabilt uppträdande.

Kördynamiksystemet Audi drive select som är standard möjliggör ett stort antal inställningar för att kunna variera responsen på motor, transmission och styrning. Föraren kan välja mellan komfort, auto, dynamik, effektivitet alternativt individuellt läge. Audi drive select omfattar även stötdämparsystemet Audi Magnetic drive som finns som tillval.

Intuitiv förarmiljö

Interiören går helt i svart för ett stramt och elegant intryck kombinerat med detaljer i aluminiumdesign. Reglagen är intuitiva och kvalitetskänslan hög, med omsorg om detaljerna. Instrumenteringen går i mörkgrått med vita siffror och visare, där varvräknaren även innehåller en laddtrycksmätare. Sportstolarna är klädda i en kombination av tyg och läder med kontrasterande sömmar. Som tillval finns S sportstolar med helintegrerade nackskydd. Två vuxna får plats i baksätet med easy entry som underlättar insteget. Bagageutrymmet rymmer hela 285 liter och kan ökas genom att fälla ner baksätet. När sufletten är nedfälld minskar volymen till 245 liter.

Avancerade infotainment- och förarhjälpssystem

Den omfattande tillvalslistan inkluderar bland annat nackvärme i framstolarna, LED strålkastare, MMI navigation plus med MMI touch och en sjutums högupplöst skärm för infotainment. Audi connect levererar skräddarsydda Internettjänster som t.ex. Google Maps Street view, trafikinformation och sociala nätverk som Facebook och Twitter. Bang & Olufsen Sound System adderar kraftfullt ljud med 13 högtalare.

Adaptiv farthållare, Audi side assist, Audi active lane assist, parkeringsassistent och säkerhetssystemet Audi pre sense är några av de förarassistentsystem som finns tillgängliga.

Audi S3 Cabriolet kommer att börja säljas under våren 2014 för leverans under sensommaren. Ca-priset är fastställt till 461.000 kr.

För mer information kontaktaIrene Bernald, informationschef Audi Sverige, tel: 46 70 53 865 51, irene.bernald@audi.se

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde drygt 1 570  000 nya bilar  2013. Företaget omsatte  48,8 miljarder euro 2012 och har mer än 70 000 medarbetare runt om i världen varav 50.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i  Tyskland (Ingolstadt och Neckarsulm), Ungern, Spanien,  Kina, Belgien, Slovakien, Ryssland, Indonesien och Indien. Företaget kommer även börjat tillverka bilar i Brasilien 2015 och i Mexico 2016. Mellan 2014 och 2018 planerar Audi att investera ca 22 miljarder euro i primärt nya produkter och hållbar teknik. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding  S.p.A  och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG.  Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.