Audi redo för årets Le Mans – i pole position

Audi redo för årets Le Mans – i pole position

183 dagar efter att den premiärvisades är nya Audi R18 TDI nu redo för årets största utmaning: när starten går kl 15:00 i morgon lördag siktar Audi på att ta sin tionde seger i det legendariska 24 Heures du Mans. Förutsättningarna är mycket goda efter att Audi tog pole position under torsdagskvällens kvalificering. Följ loppet live på www.audi-microsites.com/lemans.

Under de senaste tolv åren har Audi vunnit Le Mans hela nio gånger och när den 79:e upplagan av loppet nu genomförs står tre stycken Audi R18 TDI med förare från Audi Sport Team Joest på startlinjen. Testerna inför det prestigefulla loppet har varit framgångsrika och målsättningen inför morgondagens lopp är att ta ännu en seger. I fjol tog Audi en övertygande trippelseger samtidigt som vinnarbilen även slog nytt distansrekord.

De många framgångarna inom motorsporten har gång på gång ackompanjerats av tekniska innovationer från Audi såsom turbo direktinsprutning, högeffektiv TDI-teknik och variabel turbin geometri (VTG) – teknik som har och haft stor betydelse för utveckling av dagens och morgondagens produktionsmodeller. Även Audi R18 TDI är fullmatad med tekniska försprång – från den kompakta 3,7-liters V6 TDI-motorn med mono-VTG turboladdare till LED-strålkastare och Audi ultra lättviktsteknologi med kolfiberarmerad plast.

I år används även ny avancerad teknik i R18 TDI för kommunikationen mellan bilarna på banan och teamet i depån. Inom ramen för Audi connect – innovativa lösningar och applikationer för kommunikation mellan bil, förare, infrastruktur och Internet – används en rad nya system för att övervaka bilens funktioner och status i detalj. Data och information förmedlas trådlöst från tävlingsbilarna till teknikerna som står i ständig kontakt med förarna.

Läs mer om Audi ultra lättviktsteknologi och Audi connect på www.audimediaservices.com eller på www.audi-motorsport.info.

Audi erbjuder i år en rad möjligheter att följa utvecklingen under loppet, bland annat genom en unik 24-timmars live streaming med bilder inifrån de tre tävlingsbilarna. Microsajten www.audi-microsites.com/lemans går live när loppet startar kl 15:00 på lördag och på sajten visas även information om bilarnas fart, växel och position på banan.

På twitter och facebook hittar du även de senaste nyheterna och information om förberedelserna inför loppet. Besökwww.twitter.com/Audi__Sport och www.facebook.com/AudiSport motorsport för mer information.

För mer information och bilder logga in på  www.audi-motorsport.info

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och sålde runt 1 092 400 nya Audibilar till kunder 2010. Företaget omsatte under 2010 över 35 miljarder euro och hade närmare 60 000 medarbetare runt om i världen. Audi producerar bilar i Tyskland, Ungern, Kina, Belgien och Indien. Företaget är aktivt på mer än hundra marknader globalt. Mellan 2011 och 2015 planerar Audi att investera mer än 11 miljarder euro i nya produkter och ny teknik. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.