Audi Q7 – mångsidig prestanda-SUV

Audi lanserar nu en modell som får en unik position inom Sport Utility Vehicle-segmentet (SUV). Audi Q7 förenar sportighet med mångsidighet och sofistikerad teknik med lyx i premiumklass. På vägen står den för prestanda och köregenskaper som en sportbil; i terrängen skapar den nya möjligheter för sin klass. Audi Q7 är en prestanda-SUV från märket som skapade quattro. Redan i själva formgivningen skapar Audi Q7 en ny trend. Den karaktäristiska Audi-designen framhävs av den kraftigt svängda taklinjen och det typiska förhållandet mellan högt uppdragna karossidor och de plana fönstren. Frampartiets dynamiska kilform och den kraftfulla aktern med starkt lutande D-stolpar ger bilen en kupéliknande silhuett. Lika typisk för Audis nuvarande formspråk är skulderlinjen och den dynamiska linje som framhäver bilens sidor. Särskilt anslående blir bilen genom möjligheten till lackering i två kontrasterande karossfärger. Elva olika färger erbjuds, tre av dessa är exklusivt reserverade för Q7. Gott om utrymme Med en längd på 5 086 millimeter och ett axelavstånd på hela 3 002 millimeter (bredd: 1 983 mm / höjd 1 737 mm) tar Q7 ledningen i SUV-konkurrensen. De åkande får en hög nivå av utrymmeskomfort och en stor flexibilitet: i Q7 är det möjligt med inte mindre än 28 stols- och lastkonfigurationer. Upp till sju åkande kan ta plats i de tre sätesraderna (standard i Sverige). Sätena i den andra raden är individuellt justerbara i längsled; där kan passagerarna njuta av klassens bästa benutrymme. De båda bakre sätesraderna kan fällas ihop plant mot golvet och öppnar då för ett lastutrymme på 2 035 liter, utan att sätena behöver plockas ur bilen. När den används som femsitsig erbjuder Q7 en lastkapacitet på 775 liter. Två motoralternativ från start När serien lanseras kommer kunderna att kunna välja mellan två motorer. Bensinalternativet är en nyutvecklad 4,2-liters V8 med FSI-direktinsprutning. Den utvecklar 257 kW (350 hk) och når ett maximalt vridmoment på 440 Newtonmeter. Dieselalternativet är en sexcylindrig 3,0 TDI-motor med senaste generationens common rail-insprutning. Här används piezo-insprutare vilket gör att den höga prestandan 171 kW (233 hk) och det kraftiga vridmomentet på 500 Nm kombineras med gångkultur och ekonomi. Båda motorerna fördelar ut sin kraft via en sexväxlad tiptroniclåda. Audi Q7 har den permanenta fyrhjulsdriften quattro som standard. Kraften till de fyra hjulen fördelas av en Torsen-centraldifferential som ger bilen maximalt grepp och riktningsstabilitet – en förutsättning för optimal kördynamik och -säkerhet. Detta drivkoncept är rejält utprovat under de senaste 25 åren, och har funnits i mer än två miljoner serietillverkade Audi-modeller och tagit ett oräkneligt antal segrar på racerbanan och i rallyn. Precis som Audi RS 4 har Audi Q7 den senaste generationens Torsen-differential där drivkraften i normalfall fördelas 40:60 (fram:bak). Tack vare ett i princip helt jämnt fördelat axeltryck ger det bilen en kvickhet och styrprecision, det senare praktiskt taget helt utan kraftkänningar i ratten. Chassit i Audi Q7 består till stor del av komponenter i aluminium. Det har individuell hjulupphängning med dubbla tvärlänkar både fram och bak. Stålfjädrarna och stötdämparna (med dubbla rör) är konstruerade för sportig körning och hög komfort, även vid sidan av vägen. De bakre fjäder/dämparenheterna är monterade lutande vilket ökar utrymmet inne i bilen. Luftfjädring som kan justeras 18-tums lättmetallfälgar med däck i dimensionen 235/60 (V8-modellen: 255/55) är standard. Alla Q7-versioner kan tillvalsutrustas med fälgar och däck i storleken 19 eller 20 tum. Adaptiv luftfjädring är ett annat tillval. Kombinationen av luftfjädring och elektroniskt kontrollerade stötdämpare ger såväl sportiga köregenskaper som högsta möjliga åkkomfort. Den dynamiska krängningsstabilisatorn (standard) minskar karossens rörelser i längsled till ett minimum. Den variabla markfrigången – med 180 millimeter som utgångspunkt och 240 mm i ”upplyft läge” – gör att bilen även tar sig igenom utmanande terräng. ”Offroad-läget” med 205 mm markfrigång och anpassad dämparkontroll optimerar terrängkörning. Lasttröskeln har en bekväm komfortlösning: den kan sänkas för att göra det enklare att lyfta in tunga föremål i bagageutrymmet. Innovativa system Det är inte enbart de dynamiska aspekterna av Audi Q7 som domineras av högteknologi. Den är även standardutrustad med den kritikerrosade MMI-kontrollenheten – som även finns i A6 och A8 – som nu kan byggas ut i två steg för att omfatta ännu fler funktioner. Ombord i denna prestanda-SUV finns som tillval ett antal innovativa system för förarassistans, som för första gången nu erbjuds i serietillverkning. Ett sådant är den radarstyrda Audi Side Assist som hjälper till vid filbyten och ett avancerat parkeringssystem med optisk/akustisk vägledning och back-kamera. ESP-systemet har flera nya funktioner. Ett sådant är en assistent för körning i nedförsbackar, ett annat är det särskilda ”offroad-läget” som optimerar bromsprestanda och grepp på löst underlag. Ett system som stabiliserar släpvagn använder sig av bromsarna för att utföra sitt uppdrag. Audi Q7 kommer att kunna beställas från den 12 september 2005. De första leveranserna sker under första kvartalet 2006. Svenskt pris är ännu ej fastställt. Bilder finns på www.audi.se/Presscenter/Bildarkiv/Modeller/Q7 Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2004 såldes mer än 779 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 24 miljarder euro och har 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57