Audi partner till snabb trimaran

Audi Sverige har gått in som partner till en SeaCart 30-trimaran – en helt ny segelbåtstyp som tack vare kompromisslös design och konstruktion uppnår extrema prestanda. Audi-båten deltog för första gången i Gotland Runt, där den blev tvåa i sin klass, och kommer nu att ställa upp i ett flertal tävlingar under året. SeaCart 30 har utvecklats och finansierats av Oceanlake Marine och kan enklast beskrivas som en lätt och snabb trimaran – vikten är inte högre än 750 kilo. Jämförbara havsseglare väger nästan tio gånger så mycket. Calle Hennix, initiativtagare till båtprojektet och skeppare på Audi, är mycket nöjd med såväl båten som hela utvecklingsprojektet: – För ett år sedan fanns båten endast som en idé och 12 månader senare seglar vi i egen klass i Gotland Runt. Hela Seglarsverige har fått upp ögonen för denna fartseglare som tar sig förbi det mesta som flyter på vattnet, säger han. Under årets upplaga av klassikern Gotland Runt var vindförhållandena inte de allra bästa. Men blåser det bra passerar SeaCart 30 lätt 20-knopsvallen, och 30 knop är inom räckhåll. – Vi mötte många förvånade och avundsjuka blickar när vi passerade de andra Gotland Runt-båtarna. Uppskattningsvis seglade vi 50-100% snabbare, säger Hanse Thorslund, taktiker och trimmer ombord på Audi. Kommande kappseglingar för Audi under 2005 blir: 22/7 The SeaCart Sandhamn Clash. 20/8 Tjörn runt; 28/8-2/9 Malmö City Limit Cup; 10-11/9; Sea Cart World Cup samt 24-25/9 Three Island Extreme Race. – Vi vet att Audi-kunderna uppskattar en aktiv fritid, särskilt då alpin skidåkning, golf och segling. Inom de två förstnämnda sporterna finns vi med genom vår sponsring av alpina landslaget samt Audi quattro Cup, som är världens största amatörgolfturnering. Det här seglingsprojektet, med en riktig fullblodsmaskin till trimaran, knyter ihop säcken på ett bra sätt, säger Claes Jerveland, chef för Audi Sverige. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2004 såldes mer än 779 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 24 miljarder euro och har 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57, 070-35 896 57 eller Hanse Thorslund, Audi SeaCart Sailing Team tel 073-62 58 251 alt. Calle Hennix, Oceanlake Marine, tel 070-742 84 66. För mer info om SeaCart 30, se www.oceanlakemarine.com