Audi förstärker sin DTM-satsning

• Ny V8-motor för Audi A4 DTM • DTM är den attraktivaste racingserien närmast Formel 1 • Planer för långsiktigt engagemang Audi AG satsar även i framtiden på DTM och kommer under säsongen 2006 återigen att förstärka sitt engagemang i den prestigefyllda och populära internationella standardvagnsserien. Efter titelsegern 2004 med Audis fabriksförare Mattias Ekström, och den knappa förlusten under den gångna säsongen, är målsättningen för 2006 klar: – Vi ska ta tillbaka titeln från Mercedes-Benz och därmed understryka vår position som det sportigaste premiummärket, säger Prof. Dr. Martin Winterkorn, koncernchef för Audi AG. – Samtidigt kommer vi att tillsammans med Mercedes-Benz arbeta för att befästa DTM:s roll som den attraktivaste racingserien närmast Formel 1. Vårt bidrag till det blir ett långsiktigt DTM-engagemang, som siktar in sig på 2008. Historisk duell I DTM 2006 kommer de två tyska biltillverkarna Audi och Mercedes-Benz att tävla mot varandra på högsta tänkbara nivå. Därmed blir det en duell som bygger på tradition och som redan för 70 år sedan hänförde publiken, som då fick se de legendariska ”Silverpilarna” från Auto Union (Audis föregångare) och Mercedes-Benz kämpa mot varandra på racingbanan. Mercedes-Benz har deltagit i DTM sedan 1998, och Audi är med fyra titelsegrar under åren 1990, 1991, 2002 och 2004 ett av de mest framgångs- och traditionsrika märkena i DTM – ett racingmästerskap som också slår rekord: 922 500 fans besökte de elva DTM-tävlingarna under den gångna säsongen, och i genomsnitt satt cirka två miljoner tittare bänkade framför ARD:s livesändningar under varje lopp. Det gjorde 2005 till den mest framgångsrika säsongen i DTM:s historia. Även i Sverige, liksom i flera andra länder, har DTM-loppen kunnats följas i TV. Tittarsiffrorna har överträffat såväl WTCC som andra racingserier. – Det är tydligt att tittarna vill se spektakulära touringbilar på högsta nivå, säger Dr. Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport. – Det är exakt vad DTM erbjuder. Bilarna är också så attraktiva att DTM drar till sig världens bästa förare. Deltar med tio bilar Utöver detta är den ekonomiska insatsen överskådlig – och det gör det möjligt att delta med tio bilar, vilket Audi planerar att göra inför den kommande säsongen. Det till 2007 planerade nya tekniska reglementet kommer att ytterligare bidra till sänkta kostnader i DTM, vilket gör det mer attraktivt för andra biltillverkare som överväger att ställa upp i serien. – Att Audi och Mercedes-Benz engagerar sig långsiktigt i DTM ger serien och alla intresserade partners och biltillverkare en säkrare planering inför framtiden, säger Dr. Ullrich. I DTM 2006 ställer Audi upp med en vidareutvecklad version av A4 DTM. Internt har bilen fått projektnamnet ”R12 plus”. Utöver modifieringar i aerodynamik och chassi får A4 DTM också en nyutvecklad V8-motor, som testats sedan slutet av oktober. Under 2006 är totalt tolv DTM-lopp planerade att äga rum – sex i Tyskland, en av de viktigaste marknaderna för Audi AG. Nya i kalendern är race på Brands Hatch (Storbritannien), Le Mans (Frankrike), Barcelona (Spanien) och dessutom på tre andra traditionsrika europeiska racingbanor. Till det attraktiva helhetsprogrammet i DTM 2006 hör också SEAT Leon Supercopa och ADAC Volkswagen Polo Cup. Du hittar bilder från Audi motorsport i vår bilddatabas på www.audisport.nu Läs mer om Audi på www.audi.se. Läs mer om Audi Motorsport på www.audisport.nu. För mer information kontakta Marcus Thomasfolk, Press- och PR-chef Audi Sverige. E-mail marcus.thomasfolk@audi.se Tel +46 (0)8 553 896 57 Mobil +46 (0)70 358 96 57