Audi fightas om Le Mans-segern med diesel i tanken

• Le Mans-debut för nya Audi R10 • Chans för Audi att skriva motorsporthistoria • Sex erfarna förare kör två dieselsportvagnar Efter 30 000 kilometers testande och nästan 1 500 timmar på dynamometern närmar sig nu allvaret – Audi fightas för totalsegern i det legendariska 24-timmarsloppet på Le Mans i Frankrike som första biltillverkare att ställa upp med en dieselmotor. Den 17-18 juni är det dags. Att detta mål är mycket ambitiöst, men alls inte orealistiskt, bevisades av Audi i mars när nya R10 TDI vann 12-timmarsloppet på Sebring (USA) i sitt debutrace. Och allt detta mindre än fyra månader efter de allra första testvarven för denna nya, revolutionerande dieselsportvagn. Audi har redan vunnit 24-timmars på Le Mans fem gånger med R8. Om man inkluderar Bentleys seger 2003 med Speed 8, som hade en TFSI-motor från Audi, har Audis teknologi varit oslagbar i världens mest krävande banracingtävling sedan 2000. Största utmaningen hittills Audi Motorsports chef, Dr. Wolfgang Ullrich, vill att teamet fortsätter sitt segertåg. Men denna gång är utmaningen den största hittills, beroende på att gränserna för TDI-tekniken aldrig tidigare på detta sätt testats inom motorsporten. Audi är den första biltillverkaren som tar sig an denna uppgift. Dessutom är Audi R10 den första sportbilen med en dieselmotor som utvecklats i enlighet med de nya ACO (Automobile Club de l´Ouest) LM P1-reglerna. Av den anledningen var Audi Sports tekniker inte bara tvungna att hantera det som var unikt med dieselteknologin, utan även samtidigt ta hänsyn till de krav som ställdes i de nya reglerna. Den V12-motor i aluminium som sitter i R10 utvecklar 650 hk. Ännu mer anmärkningsvärt är att det maximala vridmomentet uppgår till 1100 Nm. Däck, koppling och växellåda måste – liksom förarna – hantera enorma krafter, och detta under en 24 timmar lång tidsperiod. Tom har fjärilar i magen Med Frank Biela, Dindo Capello, Tom Kristensen, Allan McNish, Emanuele Pirro och Marco Werner, ställer sex erfarna kämpar upp och tävlar för Audi. Alla vet de hur det känns att vinna Le Mans. Samma gäller för Audi Sport Team Joest som driver de båda bilarna. Så här säger ”Mr Le Mans” själv, dansken Tom Kristensen: – Le Mans är en ny utmaning varje år. Jag har stor respekt för detta lopp även om jag redan vunnit det sju gånger. Le Mans är till och med mer speciellt detta år, med nya Audi R10 TDI. Dieselprojektet är helt nytt och därför har vi alla fjärilar i magen. Ingen har gjort något liknande tidigare. Audi-teknikerna har jobbat hårt och briljant. Vi behöver ha lösningar för alla små bekymmer som garanterat kommer att uppstå under racet. Vi vet att vi kan lita på vårt team. Allan, Dindo och jag kommer att göra vårt bästa och köra så fort och jämnt som möjligt. Audi R10 prototyperna gjorde sina första varv på den 13,65 km långa ”Circuit des 24 Heures” på Le Mans mindre än 14 dagar före tävlingens start. Detta skedde under den officiella testdagen den 4 juni och det var också den enda möjligheten att testa på banan, som till en viss del går på landsvägar som stängs av för evenemanget. Efter testdagen plockades de två R10-prototyperna ned, kontrollerades och monterades ihop igen. Ett kort funktionstest var inplanerat för onsdagen den 7 juni på ”Circuit Bugatti” vid Le Mans. Där testades motorerna för kval och race. Stort publikintresse Startpositionerna bestäms onsdag och torsdag kl. 19.00-21.00 samt 22.00-24.00. Tävlingen startar kl. 17.00, vilket är en timme senare än normalt beroende på VM-fotbollsmatchen mellan Portugal och Iran. Flera TV-stationer direktsänder Le Mans – däribland Eurosport. Till själva tävlingen väntas 220 000 åskådare komma. Audi har chansen att skriva motorsporthistoria helgen den 17-18 juni 2006. – Men vi vet exakt hur ambitiöst vårt mål är och att vi behöver Fru Fortuna på vår sida denna gång, poängterar Dr. Wolfgang Ullrich, chef för Audi Motorsport.