2005 ett framgångsrikt år för Audi i Sverige

Audi fortsätter att redovisa bra siffror på den svenska bilmarknaden. Under 2005 ökade försäljningen med 8,3 procent, till 12 117 bilar. En ordentlig ökning kunde också noteras i försäljningen till företag. 2005 blev året då den tyska premiumbiltillverkaren Audi kunde notera en hög tillväxt på den tuffa svenska bilmarknaden. Under året ökade försäljningen med 8,3 procent, vilket ledde till 12 117 nyregistrerade Audi-bilar (11 187 januari-december 2005). Det ger en marknadsandel på 4,4 procent (4,2 procent 2005). För största ökningen står Audi A3, +11,27 procent och 2 014 bilar. Därefter kommer A6 (+10,86 procent, 4 877 bilar) och A4 (+9,52 procent, 5 015 bilar). Även på den viktiga tjänstebilsmarknaden har det gått bra för Audi. Cirka hälften av alla sålda Audi-bilar gick till juridisk person och marknadsandelen låg vid novembers slut på 7,1 procent. Detta är en ökning med en hel procent från 2003. – Vi är mycket nöjda med året. Det har varit en stark efterfrågan på samtliga modeller, kommenterar Claes Jerveland, chef för Audi Sverige. Han kan nu blicka framåt mot ett intensivt 2006. – Vi kommer att introducera flera nya bilmodeller och först ut är nya Q7, sedan följer Allroad och TT för att nämna några nyheter. Mycket talar för att det nya året blir minst lika bra som det gångna. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2004 såldes mer än 779 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 24 miljarder euro och har 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57