2004 – ännu ett rekordår för Audi

• Rekordsiffror på 21 marknader • Modernaste modellprogrammet i premiumklassen • 2005 förväntas bli ett nytt rekordår • Ökning även i Sverige Trots ett antal större produktlanseringar, lyckades Audi sätta ett nytt försäljningsrekord genom att sälja 779 441 bilar till kunder över hela världen. Detta är liktydigt med en ökning på 1,2 procent. Audi har därmed lyckats höja sina försäljningssiffror under elva år i rad. Ralph Weyler, medlem i Audis ledningsgrupp med ansvar för marknad och försäljning: – Under de senaste månaderna har vi presenterat nya modeller inom våra viktigaste produktgrupper. Det gör att vi nu kan erbjuda våra kunder det modernaste programmet i premiumklassen. Det är skälet till att vi siktar på ännu ett rekordår, 2005. Ett sätt att uppnå det målet är att öka marknadspotentialen och öppna upp nya marknader. Tidigt i mars kommer Audi till exempel att öppna sina första två återförsäljare i Indien. Audi noterade rekordsiffror på 21 av totalt 50 marknader under 2004. De regioner som haft högst tillväxt är Östeuropa (+19,3 procent), Afrika (+17,2 procent) och Mellersta Östern (+58,5 procent). Audi ökade sin försäljning i Västeuropa med 2,1 procent till 559 428 bilar. Av dessa såldes 235 092 på hemmamarknaden i Tyskland (-1,1 procent). En av de marknader som haft högst tillväxt är Storbritannien, där Audi mer än fördubblat sin försäljning på bara sju år. Denna marknad expanderade med 11,1 procent till 77 882 bilar under 2004. Spanien (+6,4 procent till 43 674 bilar) och Belgien (+11,9 procent till 21 509 bilar) nådde också försäljningsökningar över snittet. 15 038 (+5,4 procent) nya bilar såldes i Nederländerna, 6 653 (+5,8 procent) i Danmark och 5 342 (+23,9 procent) i Norge. I Sverige ökade Audi sin försäljning till 11 187 bilar (+2,7 procent). Det innebar en ökad marknadsandel från 4,17 till 4,23 procent. – Trots vad som måste vara svenskt rekord i nyintroduktioner, med begränsad leveranskapacitet som följd, och en ännu hårdare konkurrens har vi ändå lyckats att öka vår försäljning. Dessutom kommer Avant-versionen av nya A6, som blir mycket viktig för den svenska marknaden, först i år. Det bådar gott inför 2005 som vi tror kommer att bli ett riktigt bra Audi-år, säger Claes Jerveland, chef för Audi Sverige. USA fortsätter att vara den största exportmarknaden med en försäljning på 77 917 (-9,8 procent) bilar. Kina noterade ett nytt försäljningsrekord med 64 018 (+0,8 procent) bilar, medan Japan ökade till 13 751 (+4,7 procent). Av modellerna var det Audi A3 som ökade mest till en total försäljning av 179 963 (+18,8 procent) bilar, följd av Audi A8 med 22 275 (+16,1 procent) och Audi A6 med 189 049 (+6,9 procent) sålda bilar. Trots introduktionen av en ny sedan- och Avant-modell i november 2004, såldes 310 458 (-5,6 procent) nya Audi A4. Audis ekonomiska resultat, inklusive övriga siffror, redovisas i samband med Annual Press Conference i Ingolstadt den 22 februari. Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar. 2004 såldes mer än 779 000 nya Audi-bilar i världen. Audi omsätter drygt 23 miljarder euro och har närmare 53 000 medarbetare. Audi Sverige ingår i Svenska Volkswagen AB. För ytterligare information, kontakta: Marcus Thomasfolk informationschef Audi Sverige, tel 08-553 896 57 eller 070-35 896 57