Se hela kroppens hållning - på 10 minuter

Sex bilder säger mer än...

"Hur ser din hållning ut och vad får det för konsekvenser för din hälsa" är frågan som Atlasbalans ställer på undersökningen Bilddiagnos. Med hjälp av rutnät, lasermätning och sex fotografier möts kund och terapeut på lika villkor.

Bilddiagnos är en ny undersökningsmetod framtagen av Atlasbalans. "När jag såg hur man fotograferade kunder för att visa resultat före och efter insåg jag att det finns så mycket mer man kan använda bilderna till" säger Hans Bohlin som redan för ett år sedan började engagera kunden i fotograferingen.

Undersökningen tar tio minuter och använder sig av digital fotografering för att direkt kunna visa kundens bilder. Fotografering av ryggtavla, framsida och hållning i profil, vänster och höger, ger kunden en tydlig bild av hållning och balans. Bakgrunden är ett unikt rutnät designat av industridesignern Nikolaus Frank. En gradskiva visar även hur mycket huvudet kan vridas till höger och vänster.

Målet: Ge kunskap om kroppen på ett enkelt sätt.

Tillsammans med terapeuten kan kunden själv se hur huvudet är positonerat, om kroppen är framåtlutad, hur svanken ser ut och om det exempelvis finns rotationer i axlar och höft.

”Att få se sig själv både före och efter behandling är fantastiskt. Jag har visat mina bilder för alla jag känner.” säger kampsportstränaren Dan Karlsson som efter en kroppsbalansering blev helt centrerad, något som ännu hållt i sig.

Hälsomässans mest besökta monter

Potentialen i Bilddiagnos blev tydlig på Stockholmsmässan i november 2011 där drygt 1260 personer undersöktes på 4 dagar - en succé som gjorde att det relativt lilla bolaget Atlasbalans hade mässans mest besökta monter.

"Folk gillar att se hur de ser ut. Det är häftigt att man inte behöver någon längre diagnos, det räcker med 10 minuter." avslutar Hans som sedan mässan vidareutvecklat Bilddiagnosen för att under hösten 2012 göra den tillgänglig till andra terapeuter.

Hos Atlasbalans kan du boka en undersökning för att själv ta reda på hur din balans och hållning ser ut, och vad det får för konsekvenser. Mer information och lediga tider hittar du på atlasbalans.se