Karlskoga kommun effektiviserar med Atea Metoden

Karlskoga kommun har gjort en genomgång av sin IT-verksamhet med hjälp av Atea Metoden. Studien visar en stor besparingspotential inom områden som exempelvis produkthantering (38 procent) och installation av arbetsplatser (37 procent). Atea Metoden är en arbetsmetod som på ett konkret och enkelt sätt hjälper företag och organisationer att identifiera och sänka IT-kostnaderna. Metoden har mottagits med stort intresse, särskilt i kommuner och landsting där behovet av snabb effektivisering och kostnadsreduceringar är stort. - Vårt mål är att kunna sänka IT-kostnaderna och frigöra resurser för att jobba mer med utvecklingsprojekt och användarstöd. Verksamhetsgenomgången med Atea Metoden gav snabbt och till en låg kostnad en bra bild av nuläget och effektiviseringspotentialen, säger Thommy Andersson, IT-chef i Karlskoga kommun. Han fortsätter: - Vi har fått ett kvitto på att det finns en hel del pengar att spara, samtidigt som vi kan använda våra personella resuser på bästa sätt. Vi mäts ju på hur effektivt och snabbt vi stödjer verksamheten. Atea Metoden innebär kort sammanfattat en inventering av kostnader för hantering av IT-produkter, inköp, installation, Help Desk/Support och utrangering av uttjänt utrustning. Arbetsmetodiken liknar den som analysföretaget Gartner använder när de gör TCO-analyser (Total Cost of Ownership). Kostnadsindelningen är verksamhetsoberoende och tillämpbar på alla typer av verksamheter. Atea Metoden ger på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt en bild av besparingspotentialen och hjälp att snabbt realisera denna. Besparingar inom IT-produkthantering (inköp, installation och utrangering av IT-utrustning) på 30 procent eller mer är erfarenhetsmässigt inget ovanligt. - Vi har sett exempel på organisationer där det går att spara så mycket som 70 procent på IT-hanteringen, säger Mattias Lindell, TCO-expert och ansvarig för Atea Metoden, Atea Sverige. Atea är Nordens ledande företag för försäljning, distribution och integration av IT-produkter och IT-infrastruktur. Genom Atea Value Chain erbjuder Atea ett helhetskoncept för IT-produktförsörjning. Affärsidén är att förenkla och effektivisera kundernas hantering av IT-produkter genom hela livscykeln. Atea koncernen (Atea Holding AB) bildades juridiskt 1 oktober 2001. Atea ägs av WM-data, det internationella investmentbolaget 3i samt Ateas ledning. Koncernchef är Thomas Keifer. Atea har cirka 700 medarbetare i hela Norden. Omsättningen 2003 uppgick till 4 917 MSEK. www.atea.se För ytterligare information, vänligen kontakta: Karlskoga kommunThommy Andersson, IT-chef Tel: 070-416 12 06 E-post: thommy.andersson@karlskoga.se Atea Mattas Lindell, TCO-expert och ansvarig för Atea Metoden, Atea Sverige. Tel: 0709-19 70 83 E-post: mattias.lindell@atea.com Atea Anders Bergström, VD Atea Sverige Tel: 0709-19 71 30 E-post: anders.bergstrom@atea.com Atea Johan Scherlin, marknad/information Tel: 0709-19 71 35 E-post: johan.scherlin@atea.com

• Örebro