Nytt rekord för Astrid Lindgrens Värld

Hela 424 817 personer passerade grindarna i sommar för att uppleva platsen där Astrid Lindgrens sagor blir verklighet. Teaterparken i Vimmerby Småland satte därmed ett nytt prydligt publikrekord sedan starten 1981, det tidigare rekord som sattes så sent som 2006 löd på 360 714 besökare, dvs. en ökning med hela 18 %. - Fantastiskt roligt att få sätta besöksrekord två år i rad och att få göra det under Astrid Lindgrens 100 – års jubileum känns naturligtvis extra roligt, säger Mikael Ahlerup VD för Astrid Lindgrens Värld. Som en direkt följd av publikrekordet presenterar företaget idag sitt bästa delårsbokslut i historien med ett resultat efter finansiella poster på 32,6 MSEK. Att jämföras med 19,7 MSEK. i 2006 års delårsbokslut, omsättningen ökade 2007 till 104,0 MSEK. mot 84,7 MSEK. 2006. I samband med delårsbokslutet presenterar företaget även sin vinstprognos för helåret 2007, prognosen är på 18,5 MSEK före bokslutsdispositioner och skatt för helåret 2007, att jämföras med 2006 årsresultat som var 9,5 MSEK, vinstprognosen är det historiskt bästa resultatet i företagets historia och en vinstökning med 95 % mot 2006. - Vi har idag en verksamhet som håller mycket hög kvalité och är hårt kopplad mot ursprunget, dvs. Astrid Lindgrens författarskap, våra besökssiffror, resultat och gästenkäter visar tydligt att det arbetet uppskattas av våra gäster, fortsätter Mikael Ahlerup Astrid Lindgrens Värld AB har inför säsongen 2007 investerat drygt 52 MSEK i dels en ny miljö i sagoparken och dessutom har man investerat i en nybyggd paviljong med en ny utställning om Astrid Lindgren, paviljongen är belägen vid barndomshemmet Näs, som också öppnats för guidade visningar i år. - Investeringen i en ny miljö i parken, ”Vi på Saltkråkan”, den första nya miljön sedan 1996, samt investeringen i en ny utställning om Astrid Lindgren är naturligtvis starkt bidragande till resultatet. Men det var också de första stegen i den tillväxtstrategi för framtiden vi presenterade 2006. Vi är inne i en stark och spännande period i företagets historia just nu och resultatet är ett styrkebesked med tanke på de utvecklingsprojekt vi har på planeringsstadiet, vår tro på framtida tillväxt för besöksnäringen i landet och för vårt företags vidare utveckling är mycket stark, avslutar Mikael Ahlerup. Presskontakter: Mikael Ahlerup, VD, mikael.ahlerup@alv.se, 0492-798 01 eller 070-585 36 46 Pressbilder Nils-Magnus Angantyr, marknadschef, nils-magnus.angantyr@alv.se, 0492-798 03 eller 070-824 91 04 För ytterligare information, Besök Astrid Lindgrens Värld på Internet: www.alv.se Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld ska enligt stadgarna stimulera barn till läsande och skrivande. Teaterparken har i år haft ca 425 000 besökare, varav 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld ca 350 medarbetare, varav ett drygt hundratal arbetar i teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2006 84,7 miljoner kronor och är helägt av Vimmerby kommun.