Astrid Lindgrens Värld nominerad till Trip Global Award 2013 – ”Den bästa upplevelsen i Sverige!”

Astrid Lindgrens Värld har än en gång nominerats till det mycket prestigefyllda priset Trip Global Award, tillsammans med bland annat Vasamuseet, Ishotellet, Skansen och ABBA-museet. Utmärkelsen har instiftats av RTS och skall ges till ”Den bästa upplevelsen i Sverige”. För bara två år sedan, 2011, så vann Astrid Lindgrens Värld Trip Global Award.

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, instiftade i samarbete med Visit Sweden detta internationella pris år 2008. Priset delas i år för sjätte gången ut till ”Den bästa upplevelsen i Sverige”. Syftet med priset är att ta reda på vad utländska besökare vill uppleva i Sverige och uppmärksamma dem som erbjuder Sveriges bästa upplevelse.

Urvalsprocessen sker på åtta viktiga utlandsmarknader för Sverige: Tyskland, Nederländerna, Danmark, Finland, Norge, Kina, Ryssland och USA. Juryn består av cirka 30researrangörer från de åtta länderna. Nytt för i år är att även svenskar kommer att kunna vara med och rösta via Aftonbladets hemsida. Den slutgiltiga vinnaren kommer att presenteras under den Svenska Turistgalan den 17 oktober.

Det är väldigt roligt och hedrande att än en gång få bli nominerade som en av landets bästa upplevelser, säger Mikael Ahlerup, VD för Astrid Lindgrens Värld, och särskilt roligt i år eftersom även tidigare vinnare får vara med.

Den utländska marknaden är viktig för oss, då mer än 30 % av våra 461 000 besökare kommer från ett annat land än Sverige. Vi har i många år arbetat aktivt för att synas på utlandsmarknaden genom närvaro på turistmässor, annonsering, broschyrer och webben. Det här är ett bra bevis på att vi är på rätt väg för att bli en destination av internationell toppklass, säger Mikael Ahlerup.

Nomineringen känns också som ett bra kvitto ett år när vi investerat 95 miljoner kronor på att bygga en ny miljö till Emil i Lönneberga där vi återskapat det småländska bondelandskapet vid förra sekelskiftet. Det är en unik satsning bland nöjesparker i Europa, avslutar Mikael Ahlerup.

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 460 000 besökare, varav drygt 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti och helger i september, samt under svenska och danska höstloven. Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 450 medarbetare, varav 125 arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år2012 148 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (84 %) och Vimmerby kommun (16 %).