Astrid Lindgrens Värld investerar 50 miljoner kronor i Ronja Rövardotter

Astrid Lindgrens Värld investerar 50 miljoner kronor i Ronja Rövardotter

En Mattisborg som spricker under åskoväder, väggar som sänks ned i marken och rövare till häst är en del av de spektakulära inslagen i en storsatsning på Ronja Rövardotter som görs inför säsongen 2011 i Vimmerby.

Berättelsen om Ronja Rövardotter var den sista stora berättelsen Astrid Lindgren skrev, den kom ut 1981 och är översatt till mer än 35 språk. Sommaren 2011, när boken om Ronja Rövardotter har 30 års- jubileum, firar temaparken Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby Småland det genom att uppföra ett helt nytt spännande Ronja Rövardotterområde i parken där naturligtvis nya Mattisborgen står i fokus. Men i området, som är 10 gånger så stort som den tidigare platsen i parken för Ronja, hittar man givetvis också det 7 meter höga vattenfallet Glupafallet, Björngrottan, Vargklämman, Helvetesgapet, grådvärgar, vildvittror och den så viktiga skogen, som kommer att innehålla både mystiska väsen och spännande lek.

Storsatsningen bekostas delvis av ett ägartillskott från huvudägaren, familjen Lindgrens bolag Saltkråkan AB. De skjuter till 30 miljoner kronor för att säkerställa den här satsningen och ge trygghet för kommande satsningar.

– Vi tror att Astrid Lindgrens Värld kan bli en av de ledande parkerna i Europa. Parken har ett unikt innehåll och mycket hög kvalité på verksamheten. Den här satsningen är precis i linje med det vi vill åstadkomma. När vi köpte parken sa vi att vi ville ge Astrid Lindgrens Värld och Vimmerby som destination bästa möjliga förutsättningar att utvecklas och därför tillför nu Saltkråkan ett kapital på 30 miljoner för att möjliggöra det här, säger Nils Nyman Vd för Saltkråkan AB.

– Vi har sett hur intresset för Ronja Rövardotter ökat i parken år för år och behovet av en utveckling av området blev nödvändig och vad passar då bättre än att göra det till ett 30 årsjubileum, säger Mikael Ahlerup, Vd för den mycket välbesökta parken i Vimmerby.

Den nya miljön får en rejäl Mattisborg med tornspiror som sträcker sig 14 meter upp i luften, element som rök, dimma, vatten och eld kommer att användas för att förstärka berättandet. Vidare kommer man att skapa det åskoväder som härjade natten då Ronja föddes och med ett blixtnedslag låta borgen spricka framför ögonen på gästerna. En höj- och sänkbar vägg installeras i borgen för att besökarna skall kunna uppleva det som sker inomhus och rövare till häst införs i flera teaterscener.

Astrid Lindgrens Världs styrelseordförande Ulrica Messing säger:
 - Med den investering som vi idag presenterar visar vi att vi har fortsatt mycket höga ambitioner för vår park och för en fortsatt tematisering av de berättelser som finns representerade i densamma - till glädje för barn i alla åldrar.

Byggföretaget Peab, med bred erfarenhet från projekt i svensk besöksnäring, har fått uppdraget att som huvudentreprenör för detta minst sagt ovanliga byggprojekt säkerställa att det genom byggnationer skapas en plats där berättelsen om Ronja Rövardotter kan bli verklighet.

– Astrid Lindgrens Värld är ett spännande och unikt företag på stark frammarsch och vi är glada och stolta att få förtroendet som huvudentreprenör för ett så ovanligt projekt som skapandet av det nya Ronja Rövardotterområdet i parken säger Mats Paulsson koncernchef för Peab Koncernen AB och tillika en av grundarna.

– I vårt arbete med att göra sagor till verklighet så är vår satsning inför 2011 den största enskilda satsning vi gjort. Det är en spektakulär satsning med innehåll som besöksnäringen inte sett tidigare, en satsning som visar att vi tror på stark tillväxt för svensk turism de kommande åren avslutar Mikael Ahlerup.

Mikael Ahlerup, vd Astrid Lindgrens Värld AB.
Tfn +46 70–585 36 46, mikael.ahlerup@alv.se

Nils Nyman, vd Saltkråkan AB
Tfn +46 70-607 39 39 nils.nyman@saltkrakan.se

För pressbilder:
Nils Magnus Angantyr, marknadschef, Astrid Lindgrens Värld AB
Tfn +46 492 798 03, +46 708 249 104, nils-magnus.angantyr@alv.se

Astrid Lindgrens Värld är en teaterpark där besökarna kan uppleva Astrid Lindgrens sagofigurer i sina riktiga miljöer. Parken, som grundades 1981, är belägen i Astrid Lindgrens födelsestad Vimmerby. Astrid Lindgrens Värld ska enligt stadgarna stimulera barn till läsande och skrivande. Astrid Lindgrens Värld har varje år ca 450 000 besökare, varav 30 procent ifrån utlandet. Parken har öppet från maj till augusti samt september och vissa veckor i oktober och november.  Under högsäsongen har Astrid Lindgrens Värld cirka 350 medarbetare, varav ett hundratal arbetar inom teaterverksamheten. Astrid Lindgrens Värld AB omsatte år 2010 125 miljoner kronor. Bolaget ägs av Saltkråkan AB (70%) och Vimmerby kommun (30%).