Astrid Lindgrens Krigsdagböcker 1939-1945 ges ut i flera länder

Astrid Lindgrens Krigsdagböcker 1939-1945 ges ut i flera länder

Rättigheterna till Astrid Lindgrens dagböcker från andra världskriget är nu sålda till flera länder, däribland Tyskland, Ungern, Polen, England och USA. Boken är redan utgiven i Norge och i oktober släpps den i Tyskland.

– Boken är nu på väg ut i elva länder, och vi räknar vi med ytterligare några till. Det är fantastiskt att intresset är så stort, med tanke på hur erfarenheterna från andra världskriget skiljer sig mellan länderna, säger Annika Lindgren, publicistisk chef på Saltkråkan AB. Språket, humorn, det benhårda allvaret i rapporteringen av fruktansvärda krigshändelser blandat med anteckningar ur hennes och familjens liv gör det till en läsning som talar till många.

Det tyska förlaget, Ullstein Buchverlage, satsar stort på utgivningen som sammanfaller med den stora bokmässan i Frankfurt. Författaren, skribenten och översättaren Antje Ravic Strubel skriver det tyska förordet. Översättningen är gjord av Angelika Kutsch känd för sina översättningar av bland andra Tove Jansson, Åke Edwardson och Selma Lagerlöf.

– Astrid Lindgrens Krigsdagböcker är en briljant skriven, skarp betraktelse som kastar ett nytt ljus över de mest betydelsefulla åren i Tysklands moderna historia. Därtill är dagböckerna en tankeställare i debatten kring många av de frågor som upptar våra tankar just nu: krig, flyktingar, individens ansvar i en tid av politiskt tumult. Ullstein är stolta och glada över att publicera denna exceptionella bok, säger Siv Bublitz, förläggare och VD på Ullstein Buchverlage.

I England och USA är krigsdagböckerna planerade att ges ut under hösten 2016.

– Astrid Lindgrens Krigsdagböcker ger en fascinerande inblick av livet i ett neutralt land under andra världskriget – ett ovanligt perspektiv, särskilt i Storbritannien. Dessa dagböcker skulle vara fascinerande även om de skrivits av en helt okänd person, men det faktum att de är skrivna under den tid då Lindgren höll på att skriva och slutligen publicera Pippi Långstrump, en av nittonhundratalets mest kända och översatta barnböcker, adderar en extra dimension av intresse, säger Adam Freudenheim, förläggare på Pushkin Press i London.

Astrid Lindgrens Krigsdagböcker gavs ut i Sverige av Salikon Förlag i maj 2015, 70 år efter andra världskrigets slut. Boken har redan tryckts i tre upplagor och en fjärde är på väg in i lager.

På bokmässan i Göteborg arrangeras ett stort seminarium där Astrid Lindgrens dotter, Karin Nyman, medverkar tillsammans med Kerstin Ekman och Jens Andersen. Samtalsledare är Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter. Seminariet går av stapeln fredagen den 25 september kl. 13.00.

För mer info:

Annika Lindgren, Publicistisk chef, 070-812 62 68, annika.lindgren@saltkrakan.se

Cilla Nergårdh, PR- & marknadsansvarig, 070-938 46 52, cilla.nergardh@saltkrakan.se

Salikon är ett bokförlag som ger ut böcker och texter av och om Astrid Lindgren som inte är barnböcker. Förlaget ägs av Saltkråkan.