Behandling av långt framskriden prostatacancer minskar dödsrisken signifikant

En preliminär analys av fas III-studien PREVAIL med Xtandi (enzalutamid) visar så goda resultat att "TheIndependent Data Monitoring kommittén" (IDMC) nu rekommenderar att studienavbryts och att patienter med placebobehandling i stället erbjuds behandlingmed Xtandi. Analysen visar en betydande bättre överlevnad och förbättring avradiografisk progressionsfri överlevnad hos patienter med långt framskriden prostatacancersom ännu inte fått kemoterapi.

IDMChar med anledning av en planerad interimsanalys av PREVAIL, en fas III-studie med Xtandi, just meddelat positiva resultat.I studien ingick mer än 1700 män med metastaserandekastrationsresistent prostatacancer som utvecklats trots hormonbehandling, ochsom inte har fått kemoterapi.

Signifikant ökad överlevnad
De viktigastepunkterna i den preliminära analysen av fas III PREVAIL-studien är en signifikantökad överlevnad och radiografisk progressionsfri överlevnad hos patienter medlångt framskriden prostatacancer som ännu inte fått kemoterapi. Resultaten avIMDC:s analys visar att patienter som behandlats med Xtandi i jämförelse medpatienter behandlade med placebo har:

· 30procent lägre dödsrisk

· 81procent lägre risk för radiografisk progression eller död

Samtidigtvar andelen patienter på Xtandi, som var i livet när analysen gjordes, 72 procent ijämförelse med 65 procent av patienterna på placebo.

IMDC: patienter på placebo börbehandlas med Xtandi
Med stöd avde positiva resultaten av den preliminära analysen av PREVAIL-studien och medhänsyn till den observerade säkerhetsprofilen, rekommenderar IDMC att avbryta studienoch att patienter på placebo i stället ska erbjudas behandling med Xtandi.

– De preliminära resultaten av PREVAILvisar att det finns hopp för patienter med prostatacancer. De visar ensignifikant överlevnadsfördel och en markant förbättrad tidshorisont förpatienter med metastaserande kastrationsresistent prostatacancer, även förebehandling med kemoterapi. Detta är helt enastående och ett stort steg framåt,eftersom det hittills funnits få behandlingsalternativ för patienter medavancerad prostatacancer, säger Ove Schebye medicinsk direktör på Astellas Nordic.

I Sverigehar Xtandi för närvarande licens för behandling av långt framskridenmetastaserande kastrationsresistent prostatacancer efter behandling medkemoterapi.

För övrig information kontakta
Ove Schebye, medicinsk direktör, Astellas Nordic, +45 4343 03 55

Astellas är ett internationellt läkemedelsföretag som bedriver forskning och utveckling främst inom urologi, transplantation, infektion, smärta, dermatologi och onkologi. Med en global närvaro och ca 15 000 anställda är Astellas målsättning att höja livskvaliteten för människor runt om i världen genom att erbjuda innovativa och pålitliga läkemedel och produkter. Astellas har ca 130 anställda i de nordiska länderna och huvudkontoret ligger i Kastrup, Danmark. Kontoret ansvarar för försäljning, marknadsföring, administration och klinisk forskning i Norden.

Xtandi (enzalutamid) förbättrar signifikant radiografisk progressionsfri överlevnad hos patienter med metastaserad hormonkänslig prostatacancer enligt fas III-studien ARCHES

Astellas meddelar resultat från fas III-studien ARCHES som studerat Xtandi (enzalutamid) som behandling av patienter med metastaserad hormonkänslig prostatacancer (mHSPC) (1). Metastaserad prostatacancer innebär att cancern har spridit sig utanför prostatakörteln till andra delar av kroppen (1, 2).