Ny behandling av överaktiv blåsa till svenska patienter

Den första nyatablettbehandlingen av överaktiv blåsa (ÖAB) på 25 år är nu tillgänglig iSverige. Den nya behandlingen (Betmiga) lovar gott för de många patienter somlider av överaktiv blåsa (ÖAB). Behandlingen ger patienten färreinkontinensepisoder och håller nere antalet toalettbesök både dagtid och pånatten. Betmiga har samtidigt en annan biverkningsprofil än den nuvarande standardbehandlingenmed antimuskarina preparat. Betmiga ingår i läkemedelsförmånen för patientersom provat men inte tolererar antikolinergika, enligt beslutav Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) den 23 maj 2013.

För första gången pådrygt 25 år får svenska ÖAB-patienter nu ett alternativ till de antimuskarinapreparat, som hittills har varit standardbehandlingen. Betmiga har en heltannan verkningsmekanism och därmed också en annan biverkningsprofil än deantimuskarina preparaten. Behandling med Betmiga är nu tillgänglig i Sverige.

Innovativ behandling av ÖAB
Betmiga är en så kallad β3-3-adrenoceptoragonist och den första produkten i sitt slag. Betmiga fungerargenom att stimulera β3-receptorerna i blåsans detrusormuskel. Med dettauppnår man att urinblåsans muskel slappnar av, vilket bidrar till att förbättrablåsans lagringskapacitet utan att förhindra tömning av den. Det har genomförts12 studier av Betmigas effekt på ÖAB, och över 8 000 ÖAB-patienter hardeltagit.  Endast i de nordiska ländernahar över 1 000 patienter deltagit i studier av Betmigas effekt på ÖAB-symptom.

– Betmiga är resultatet av flera års forskning ochutveckling av en helt ny verkningsmekanism. Vi har lyckats skapa en helt nybehandling av ÖAB, som ger patienten samma effekt som antimuskarina läkemedel,men utan obehagliga biverkningar som muntorrhet och förstoppning. Vi tror attden nya verkningsmekanismen kommer att medföra något av en revolution när detgäller behandlingen av ÖAB och inte minst kommer den göra livet lättare förpatienterna, säger Ove Schebye, medicinsk chef på Astellas Pharma Nordic.

Bättre balans mellan effekt och biverkningar
Antimuskarina preparat har under flera årvarit standardbehandlingen för patienter med ÖAB, och behandlingsalternativenhar varit mycket begränsade eftersom alla preparat har tillhört samma läkemedelsklass.Behandling med det nya preparatet Betmiga skulle kunna hjälpa många ÖAB-patienteratt få en vardag med bättre balans mellan effekt och biverkningar, vilket intealltid är möjligt med nuvarande behandlingar.

– Antimuskarina läkemedel har i många år varit vårt bästa alternativtill patienter med överaktiv blåsa. Det finns en mängd biverkningar koppladetill behandlingen, som hittills har varit svåra att undvika. Det glädjer ossdärför att kunna erbjuda patienterna ett verkligt alternativ med dokumenteradeffekt och en helt annan biverkningsprofil, säger Ove Schebye, medicinsk chef på Astellas Pharma Nordic, som harhuvudkontor i Köpenhamn.

Betmiga ingår iläkemedelsförmånen för patienter som provat men inte tolererar antikolinergika,enligt beslut av Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket(TLV) den 23 maj 2013.

Bättre behandling tillsvenska patienter
Många svenskar lider idagav urininkontinens till följd av överaktiv blåsa. Dessvärre har obehagliga biverkningarsom förstoppning och muntorrhet hittills varit en del av vardagen för depatienter som har fått medicinsk behandling för sina besvär.

En omfattandenordisk studie som företogs 2011–2012 och omfattade 6 462 personer medurineringsproblem (1) visade att 1 av 3 tillfrågade ÖAB-patienter(32%) var eller hade varit missnöjda med sin medicinska behandling, och attnästan en av fyra (24%) hade avbrutit en behandling uteslutande på grund avbiverkningar. Dessutom visade undersökningen att mer än var tredje ÖAB-patient(37%) upplevde att urininkontinensen hade påverkan på livskvaliteten.

Sammanfattningsvis visar studier av Betmiga sompublicerats i European Urology, att patienter somfick den nya behandlingen, upplevde en signifikant förbättring av sinlivskvalitet.

Ove Schebye,medicinsk chef, Astellas Nordic Operations+ 45 43430355

För mer pressinformation om överaktiv blåsa se här i Astellas pressrum på MyNewsdesk http://www.mynewsdesk.com/se/astellas-pharma/tag/oeveraktiv-blaasa se även www.blåsan.se