Klimakteriet berör hälften av befolkningen: Ny Novus-undersökning visar på behovet av ökat stöd och kunskap från vården

Enligt en ny undersökning från Novus, utförd på uppdrag av Astellas, framkommer det att en tredjedel (34 %) av kvinnorna upplever sig ha ingen eller begränsad kunskap om klimakteriet och mer än hälften (57 %) anser att deras kunskap om behandlingsalternativ är begränsad. Dessutom uppger nästan hälften av kvinnorna att de känner oro relaterat till klimakteriebesvär, vilket påverkar både arbets- och privatlivet. Sömnproblem och vallningar är de vanligaste besvären som listas.

Googlar hellre än att fråga vården

Undersökningen visar att drygt hälften av kvinnorna är osäkra på om det finns tillräcklig vård kring klimakteriet på deras ort. Även om vårdgivare förväntas vara en primär källa till information och stöd, finner endast 17 % av kvinnorna att de utgör den främsta kunskapskällan om klimakteriet. Å andra sidan är vårdgivare de som flest kvinnor (79 %) känner sig mest bekväma att prata med gällande ämnet. Trots detta vänder sig kvinnor oftare till webbplatser, vänner, media och familjemedlemmar för att inhämta information om klimakteriet.

– Det finns uppenbarligen en stor utvecklingspotential för hur vården kan bemöta kvinnor när det gäller klimakteriet. Både samtalet men också utbildning kring detta ämne bör därför prioriteras, så att fler vårdgivare blir uppmärksamma på de olika fysiska och psykiska symtom som ofta förekommer i klimakteriet. En målsättning bör vara att öka kunskapen om alla de symptomlindrande medicinska alternativ, både hormonella och icke-hormonella, som idag kan erbjudas kvinnan med besvär, säger Naomi Flamholc, chefsläkare på Womni och fortsätter – vi vet ju med säkerhet att varenda kvinna går igenom klimakteriet och därför behöver vi säkerställa att de får sin information från säkra och vetenskapligt grundade källor.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Novus på beställning av läkemedelsföretaget Astellas Pharma. Totalt deltog 539 kvinnor, i åldern 40-60 år, mellan den 8-16 maj 2024. Undersökningen är genomförd via webbenkät i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen

Fakta om klimakteriet

Klimakteriet är en period som infaller före och efter den sista menstruationsblödningen, menopausen. Klimakteriets längd kan variera från ett par månader till över 10 år och kan orsaka besvär kopplade till en minskad produktion av könshormonet östrogen. Värmevallningar och svettningar samt torra och sköra slemhinnor i underlivet är de besvär som främst kopplas till de sänkta östrogennivåer som kännetecknar klimakteriet. Även sömnproblem, nedstämdhet, led-, muskel- och ryggvärk, trötthet, koncentrationssvårigheter samt sexuella besvär är vanliga. Upplevelsen av klimakteriet är individuell. Behovet av behandling utgår från kvinnans upplevelse av hur livskvaliteten påverkas av besvären.

Om Astellas

Astellas Pharma är ett företag som fokuserar på att förbättra människors hälsa runt om i världen genom att tillhandahålla innovativa och tillförlitliga läkemedel. Vi är främst verksamma inom sjukdomsområdena urologi, onkologi och kvinnohälsa. Astellas vision är att ligga i framkant av vårdutvecklingen och skapa värde för patienter genom innovativ forskning och vetenskap. Med det nordiska huvudkontoret i Köpenhamn finns Astellas representerat i hela Norden. För mer information, besök vår hemsida www.astellas.se

För mer information kontakta:

Elinor Cockburn, terapiområdesansvarig, medicinska avdelningen, Astellas Pharma, elinor.cockburn@astellas.com, tel +45 4343 0355

MAT-SE-NON-2024-00060 06.2024