Buuds största framgång i karriären

Söndagen den 2 juni 2013 avgjordes årets Comrades Marathon – världens största och mest anrika ultramarathonlopp.

2011 gjorde ASICS-ambassadören Jonas Buud debut och kom fyra i loppet som alla inbitna ultralöpare drömmer om. Fjolåret innebar en mindre smickrande 65:e plats efter en tuff dag, mycket beroende på att Jonas då hade sprungit VM i Milano bara fem veckor innan Comrades. Misstaget skulle inte göras om i år och hela vintern och våren har Jonas helt och hållet fokuserat på loppet i Sydafrika. Ett framgångsrecept som skulle visa sig lyckosamt då det slutligen gav Jonas en imponerande andraplats i ett startfält på nära 19 000 löpare.

När löparna stod på startlinjen för årets Comrades Marathon utanför statshuset i Durban klockan 05.30 var det en revanschsugen Buud som väntade på att få genomföra de tuffa 86,6 km från Durban upp till Pietermaritzburg  – en sträcka med en total höjdstigning på 1 630 meter.

Trots revanschlusten rycktes inte Jonas med i den första rusningen, som faktiskt höll i sig under de första 43,3 kilometerna där flertalet av de bästa marathonlöparna började tröttna. I loppets inledning låg Jonas på runt 50:e plats för att vid 52,3 km avancera till en 20:e plats i fältet.

Vid 50 km började många löpare få det rejält besvärligt i den alltmer tryckande värmen (ca 30 grader) och en kraftig motvind gjorde inte loppet lättare. Perfekt för Buud som inte har hög fart som sitt signum utan löper på styrka och överlägsen uthållighet gentemot sina konkurrenter.

Vid passering i Campertown 21 km från mål hade Jonas avancerat till en 9:e plats för att plocka ytterligare två placeringar när 15 kilometer återstod. Vid elva kilometer kvar vid sista vätskekontrollen passade Jonas på att ta sig fram till en femte plats.

– Eftersom målsättningen innan loppet var att komma i mål bland de tio första hade jag en liten svacka när jag väl kom upp till topp 10 och blev lite bekväm ett tag. När jag såg att löparna framför mig började ta slut fick jag ny kraft och tro på att detta kunde bli något riktigt, riktigt bra. Efter sista vätskestationen 11 km före mål kommer en riktigt tuff backe kallad Polly shorts  – och den är inte kort som namnet antyder. Där plockade jag några löpare till, bland annat fjolårssegraren Luwick Mamabolo, och sprang in som andre löpare i mål. En helt fantastisk känsla att få springa in på den fullsatta Cricketarenan i Pietermaritzburg och känna publikens uppskattning! säger Jonas lyckligt.

– Åt klubbkamraten i Nedbank Running Club, Claude Moshiwya, fanns det inget att göra något åt, han var helt enkelt för stark och jag unnar verkligen Claude den här framgången, fortsätter han.

Berätta, hur värderar du den här prestationen i jämförelse med alla de andra senaste åren?

– Det här slår allt! Absolut det bästa jag presterat i karriären och det känns helt underbart just nu!

• ultramarathon
  • sponsring