Nytt IT-stödsystem visas under Vitalis

- Systemet kan revolutionera det dagliga arbetet ute på sjukhusen. Information om t ex tillgängliga resurser, personal och patienter som tidigare presenterats statiskt på whiteboards, i datorsystem eller överförts muntligen visas nu istället på strategiskt placerade interaktiva storskärmar. Personalen får en bättre överblick och lättare att koordinera sitt arbete, säger Mikael Sundebäck, produktchef på Ascom.

Idag jobbar många sjukhus efter en process- och flödesorienterade arbetsmetodik liknande industrins leanproduction. En viktig del inom lean handlar om att på ett enkelt sätt kunna visualisera och tydliggöra status och nuläge för att kunna fatta rätt beslut. I Ascom och Cetreas lösning interagerar personalen med storskärmar via modern touch-teknologi och kommunicerar via bärbara trådlösa enheter. Informationen som presenteras underlättar det dagliga arbetet - framför allt den kliniska logistiken -  och stödjer vårdprocessen inom ett flertal discipliner. Genom att bättre nyttja tillgängliga resurser och ett koordinerat flöde effektiviseras verksamheten.

- Patientflödet förbättras genom att personalen får en överblick över var i vårdprocessen patienterna befinner sig. I systemet syns bland annat hur många patienter som väntar på läkare, vilken prioritet de har, vilken läkare som är ansvarig, hur långt denne har kommit i sin diagnos och vilka resurser som finns tillgängliga. Det går enkelt att begära flytt av patienter eller omfördela resurser direkt vid skärmarna eller via de trådlösa enheterna.

Cetreas system har blivit en succé på den danska marknaden. Nu adderar alltså Ascom systemet till sitt LeanCARE erbjudande och marknadsför det även i Sverige.

- I Danmark har ett stort antal sjukhus, däribland Regionshospitalet Horsens investerat i systemet. En oberoende utvärdering av systemet inom operationsområdet visar på en förbättrad resursutnyttjan med 15 procent, en generell produktivitetsökning på 4 procent, och hela 66 procent minskad risk för inställda operationer. 87 procent av vårdpersonalen som använder systemet säger att de har fått en förbättrad överblick över den dagliga verksamheten och därmed kunnat öka produktiviteten, säger Allan Juhl, försäljningchef på Cetrea.

Systemet är uppbyggt i moduler som anpassas efter den verksamhet de skall nyttjas inom. Exempelvis finns moduler för överblick över sängplatser, koordinering med andra avdelningar, videovisning, chat, visningsmoduler för planerade operationer och väntande patienter. Under 2010 räknar Ascom med att systemet ska finnas ute på flera sjukhus i Sverige.

Relaterat innehåll

Södersjukhuset väljer Ascoms IP-baserade lösning för larm och meddelandehantering

Ascom har tecknat en stor och viktig order med Södersjukhuset i Stockholm. Hela sjukhuset byter ut sitt tidigare system för larm- och meddelandehantering till en trådlös IP-baserad lösning. Ordern är värd 5,5 miljoner kronor och är inte bara stor i antal kronor utan även ett viktigt steg i Ascoms ambition att bli det självklara valet av kommunikationslösningar för sjukhusmiljöer.