Vägning och mätning av träden

Vägning och mätning av träden

Nu är jag ännu mer imponerad av Taking Root. David Baumann har precis berättat om sitt jobb. Många frågar, inklusive oss på Arvid Nordquist, ”hur mycket kostar det att plantera ett träd?”. David berättar att det knappt kostar någonting. En planta odlas snabbt upp till en väldigt begränsad summa pengar. Att betala någon för att gräva ner den i jorden kostar i våra mått mätt en spottstyver. Men sannolikheten att det där trädet ska växa upp och göra någon skillnad är liten. Det är kontrollen av att det planteras på rätt sätt, att trädet står kvar och tillväxten som utgör grunden för kolbindningen. Däri ligger utmaningen och det gör också att kostnaden för att plantera ett träd är ganska irrelevant. Det är den här kontrollen som David arbetar med. På varje plantering så märks olika provområden ut med given storlek och med givna avstånd från varandra. Inom dessa områden räknas och mäts träden varje år. Mätvärdena förs in i ett exceldokument som sedermera ska utvecklas till ett program. Utifrån dessa provområden kan tillväxten och kolbindningen uppskattas i hela planteringsområdet. David har sina tekniker som skickas ut varje morgon nu i januari och februari. I år har de fått läsplattor att föra in resultatet i vilket underlättar arbetet enormt. På eftermiddagen kommer de in och för över värdena i Daves program. Där kan vi sedan följa hur många träd av olika sorter som har planterats och hur de växt, i olika planteringar eller övergripande.  Ett fantastiskt jobb. Hur stor den verkliga kolbindningen är kan man egentligen mäta exakt först när trädet huggits ner och torkats. Träden tar upp CO2 (koldioxid) genom bladverket. Genom fotosyntesen omvandlar trädet CO2 till kol och frigör O2, dvs syre. För att mäta trädens kolbindning måste man därför ta ner trädet och sedan torka det.  Sedan väger man trädet och ungefär hälften av vikten är kol. Därefter tar Taking Root ner provträd i olika storlekar, torkar dem och väger. Baserat på resultatet görs en uppskattning på övriga träd i planteringen utifrån dess omkrets och längd. Sa jag inte att de har en vetenskaplig approach!