San Juan de Limay - Trädplanteringen

San Juan de Limay - Trädplanteringen

Inte lätt att ta sig hit. Grusvägar som klättrar upp och ner för bergen. Efter flera timmar i bil var vi äntligen framme. Vaknar upp tidigt morgonen efter. Gemensam frukost hos Taking Root som är den organisation som arbetar lokalt med bönderna i San Juan de Limay kring trädplanteringen. De har arbetat fram den tekniska specifikationen som sedermera blev certifierad enligt Plan Vivos standard. De har också rekryterat bönder och skrivit 10 års avtal med dem för att få ett långsiktigt åtagande för planteringen. Kahlil Baker som är ansvarig för Taking Root kom till Nicaragua för många år sedan då han arbetade för ett kanadensiskt skogsbolag som var involverad i trädprojekt i Nicaragua. Han tyckte inte att de projekten genomfördes på ett ekologiskt hållbart sätt och det blev startpunkten för hans engagemang i Nicaragua.  Målet var återplantering av skog på ett ekologiskt hållbart sätt kombinerat med tydliga ekonomiska incitament för markägaren/bonden. Det ökar förutsättningen för att det ökade skogsbeståndet ska vårdas och bestå. Förhoppningen är också att Taking Root-projekten ska fungera som goda exempel och på sikt få bönder även utanför systemet att återplantera skog.  Taking Root är ingen stor organisation. Det är Kahlil Baker, Samuel Gervais, David Baumann och Brooke van Mossel-Forrester. Därtill kommer lokalt anställda i San Juan Limay: tekniker som genomför mätning och kontroll samt Elvín Castellón och Elsa Gonzales som är övergripande ansvariga för kontakten med bönderna och rekrytering. För att utveckla specifika delar tar Taking Root hjälp av universitetsstuderande som genomför olika projekt, till exempel Jean Simon Michaud som utvecklar ett sensorsystem för att kunna mäta olika typer av vegetation från satellitbilder.