Optimerad plantering för ekonomisk överlevnad

Optimerad plantering för ekonomisk överlevnad

Det syns inte så bra på bild men varannan rad på trädplanteringen planteras med ädelträ och varannan rad är träd för att elda med. Ädelträ växer långsamt medan träd att elda med växer fort. Efter 3-5 år avverkas eldningsträden. Då har ädelträden blivit så pass stora att de även behöver ytan där eldningsträden stod. På detta sätt nyttjas ytan maximalt. Eldningsträden bidrar inte så mycket till kolbindningen men de bidrar med pengar inom rimlig tid till bonden vilket gör att det blir ekonomiskt hållbart för dem att hålla på med trädplantering.

Vi frågar Carlos varför han har nappat på Taking Root-projektet. Den härliga farmaren och biodlaren berättar med ett leende att ”Jag har för få år kvar i livet för att kunna njuta av träden men jag gör det för mina barn”. Kahlil berättar senare att Carlos har ganska mycket mark så de har frågat honom vad som skulle kunna få honom att ge halva sina ägor till trädplantering. Carlos hade då svarat att han kan avsätta några hektar till men med trädplantering så ”skriver jag ett avtal på 50 år och jag lever inte så länge, mina barn måste ha rätt att bestämma vad de vill göra med marken”. Ja, vad svarar man på det?

På vägen hem stannar vi vid ytterligare en trädplantering. Den är inte heller enligt Plan Vivo-standarden*. Träden står för tätt och skulle behöva gallras för att växa till sig för att öka kolbindningen. Men farmaren vill inte gallra. Han tycker om träden. Men det är fantastiskt vad träden växer fort i detta land. På 3-5 år växer träden från liten planta till flera meter höga!

*Arvid Nordquist Classics trädplantering utförs enligt Plan Vivos standard.