Första anhalten - plantskolan för träden.

Första anhalten - plantskolan för träden.

Elvin, Elsa och Kahlil tar oss till den första anhalten, plantskolan för träden. Här möter vi Noel Lopez som äger marken och hans medarbetare som håller på att förbereda för att så frön som sedermera ska bli trädplantor. Jorden som tas från platsen blandas med sand för att rötterna ska ha lättare att tränga igenom. Trädplanteringen i Limay har flera plantskolor. Det är lättare att ha flera plantskolor än att transportera trädplantorna eftersom vägarna nästan är obefintliga i detta område. Vi frågar Noel om hur han kom i kontakt med Taking Root. Noel berättar att han kände Elvin sedan tidigare och att de genomfört andra trädprojekt ihop. ”När Elvin berättade om projektet med Taking Root så tänkte jag att jag kunde vara med eftersom jag gillar träd”, fortsätter Noel.  Vi frågar vad som skiljer detta projekt mot andra projekt. Noel svarar att här kommer tekniker ut hela tiden och hjälper till.  Vi frågar också vad han ser för nytta med projektet. Noel berättar att de har haft stora problem med översvämningar under orkan- & regnperioden. Han vet att det behövs mer träd för att hålla kvar jorden och motverka översvämningar. ”Träden är också bra för klimatet och vi är oroliga för klimatförändringarna. Dessutom är det bra att odla lite olika saker. Träden är också för mina barn och nästa generation”, avslutar Noel.