500 personer kan flytta till Sundbyberg!

Sundbybergs stad och Folkhem startar byggandet av 240 lägenheter vid Mälaren.
7 flerbostadshus byggs vid Bällstaviken i kvarteret Tvättstugan.
2012 står den första etappen klar.

” Vi är glada att kunna erbjuda fler möjligheter att bo i Sundbyberg. Vårt läge, vår charmiga stadsmiljö och vår service gör oss attraktiva”, konstaterar kommunstyrelsens ordförande Jonas Nygren (s), ”med Folkhem som partner vill vi erbjuda sundbybergarna en tillgång till Mälaren och en hållbar miljö både fysiskt och estetiskt”.

”Tillsammans med Sundbybergs stad har vi arbetat några år med projektet. Det har varit kreativt och dynamiskt” säger Arne Olsson VD för Folkhem. ”Att vi nu startar projektet är en stor framgång för både oss och Sundbybergs stad”.

Visionen är att bygga ett fantastiskt område med nya spännande bostäder och en strand och parkmiljö i världsklass. ”Läget är det bästa i Sundbyberg och vi lägger stor möda om att det skall bli bra. Staden arbetar för att kvarteret Tvättstugan skall bli ytterligare en pusselbit i det nya Sundbyberg” säger Stadsbyggnads- och Miljönämndens ordförande (s) Jan Jogell .

Modernt, designat och miljövänligt till ett bra pris är Folkhems idé. ” Vi vet att våra kunder söker det extra därför vill vi skapa ett boende utöver det vanliga” säger Catherina Fored, arbetschef på Folkhem som ansvarar för utvecklingen av det nya bostadsområdet. ” Husen skall ha själ och präglas av omtanke, funktionalitet, kvalitet och skönhet. Därför anlitar vi Sveriges bästa arkitekter.”

Ny träbyggnadsteknik används i husen som ritas av Wingårdhs Arkitekter. ”Vi har lagt oss vinn om att rita hållbara och moderna hus sett ifrån alla aspekter” säger Anna Höglund hos Wingårdhs.

Den befintliga strandpromenaden ersätts med en strandpark. Uppdraget att rita den har gått till
(nod)C-O-M-B-I-N-E. Anders Mårsén säger: ”Vi skapar en miljö där människor kan vandra och cykla efter hela Bällstaviken. På kajer och bryggor och slingrande cykelvägar. Mellan husen formar vi distinkta miljöer som för tankarna till torg och grönska.”

Första spadtaget tas den 17 augusti kl. 12.00.

Plats: Elverket, Hamngatan, Kajplatsvägen 1, Sundbyberg

Program:

12.00 Korv och dricka

12.30 Folkhems VD, Arne Olsson

12.40 Stadsbyggnadsnämndens ordförande, Jan Jogell

12.50 Kommunstyrelsens ordförande, Jonas Nygren

13.00 Första spadtaget

Upplysningar lämnas av:

Folkhem: Arbetschef flerbostadshus, Catherina Fored 070-608 18 67 catherina.fored@folkhem.se
Folkhem: Pressansvarig, Therese Sheats 070-224 01 47 therese.sheats@folkhem.se
Sundbybergs stad: Stadsbyggnads- och Miljönämndens ordförande (s), Jan Jogell 08-706 80 63 Jan.Jogell@sundbyberg.se

Sandra Frank