I collaget: Johan Dalene, Bobby medina, Nina Stemme, Jacob Kellerman, Pippo Lionni, Myrra Malmberg och Martin Fröst.

Scensommaren på Artipelag avslutas med världsartister

Scensommarens sista månad på Artipelag bjuder på världsartister där konst och musik sammanstrålar. Den 4 augusti har bröderna Fröst världspremiär på Artipelag med sin internationella turné, Fröst Interlaced. Den internationellt kända klarinettisten Martin Fröst är en av de tre bröderna Fröst. Den 14 augusti hyllas Evert Taube med en stor musikfest, som leds av Peter Nordahl med bland andra artisten Myrra Malmberg. Årets Scensommar avslutas den 18 augusti med ett verkligt mästarmöte med en av Sveriges mest hyllade världssopraner Nina Stemme och pianisten Magnus Svensson.

Söndag den 28 juli
Den amerikanske trumpetaren Bobby Medina och ensemblen The Latin American Jazz Experience bjuder på allt från jazzstandards och latinamerikanska klassiker till originalkompositioner. Medina har handplockat musiker från hela Latinamerika och för första gången kommer de till Stockholm med konsertprogrammet Soul of Americas.

Onsdag den 31 juli
Scensommarens tredje och sista Crossroad–föreställning, är ett möte mellan konst och elektronisk musik i symbios. Pippo Lionnis Actionreaction glider över en stor målarduk i synk med musikens rytm. Han målar med spackelspatel och lack och låter känslorna komma ut i konsten till musik av Sergio Corbini, piano, synthesizer och Stefano Franceschini, saxofon och elektronik. Actionreaction är ett laboratorium för experimentell interaktiv improvisation där abstrakt måleri och samtida musik smälter samman. Genom deras erfarenhet av musikalisk improvisation och abstrakt konst skapar Actionreaction nya former för konstnärligt uttryck utan förutbestämda strukturer.

Söndag 4 augusti
Fröst Interlaced. Premiär för Fröst Art Trios internationella turné. En kammarmusikkonsert med bröderna Fröst – världskände klarinettisten Martin Fröst, violastjärnan Göran Fröst och pianisten Johan Fröst. Denna trio delar en exceptionell musikalisk kemi. Efter konserten på Artipelag reser Bröderna Fröst på sin första internationella turné.

Onsdag 7 augusti
Skärgårdsymfoni: ekopoesi i naturen till toner av Bach och Hallén. Upplev en vandringskonsert med några av Sveriges mest eftersökta musiker och lyssna till poeten Daniel Grens ekopoesi uppläst av poeten själv.

Söndag 11 augusti

Magisk konsert med violin och piano. Det unga stjärnskottet och Grammisbelönade violinisten Johan Dalene bjuder på ett varierat program ur violinrepertoaren ackompanjerat av pianisten Peter Friis Johansson.

Onsdag den 14 augusti
En musikfest som hyllar Sveriges nationalskald Evert Taube. Dirigenten och kompositören Peter Nordahl leder hyllningen med artisten Myrra Malmberg och Taube stipendiaten Päyam Tabatabay. Medverkar gör även Uppsala Kammarorkester, Katarina Kyrkas flickkör och gitarrduon Gothenburg Combo samt tonsättarna Britta Byström och Andrea Tarrodi. Alla vill lyfta fram Evert Taubes förenande perspektiv på livet. Musikfesten sker i samarbete med Stiftelsen Taubes Värld.

Söndag 18 augusti
Finalkonsert för Scensommar med världssopranen Nina Stemme. Nina Stemme är en av Sveriges mest internationellt hyllade dramatiska sopraner, med sig på scen har hon pianisten Magnus Svensson.

SE HELA SCENSOMMARPROGRAMMET

Regioner

Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag var 2017 års vinnare av Stora Turismpriset och fick 2019 utmärkelsen ”Årets konditori” av White Guide. www.artipelag.se

Inger Söderholm