Konsert med sopranen Kerstin Avemo

Med koppling till avslutningshelgen för utställningen Morandi / Edmund de Waal arrangerar Artipelag lördagen den 30 september en konsert med den världsberömda sopranen Kerstin Avemo och en kammarorkester. Kvällens repertoar är framtagen av dirigenten Staffan Mårtensson som låtit sig inspireras av utställningens frågeställningar kring begrepp som kontemplation och stillhet. Konstnären Edmund de Waal kommer att närvara under kvällen.

Kerstin Avemo kommer bland annat framföra verk av Händel, Villa-Lobos och Beethoven. Orkestern kommer å sin sida bjuda på suggestiv stråkmusik av Pärt och Elfrida André, blåsmusik av Mozart samt Schuberts femte symfoni.

Utställningen Morandi / Edmund de Waal pågår fram till och med den 1 oktober. Här möter den samtida, brittiske konstnärskeramikern och författaren Edmund de Waal den italienske, kultförklarade målaren Giorgio Morandi, som ägnade en stor del av sitt verksamma liv åt stilleben av vardagliga, keramiska föremål. Det är dock inte keramiken som för samman de två, utan en strävan efter att ge utrymme för det långsamma betraktandet och den tidskrävande eftertanken.

”Jag gick runt i utställningen och uppfylldes av en känsla av meditation och eftertanke. Jag har sökt musik med samma upphöjda stillhet och renhet i uttrycket.”
– dirigent Staffan Mårtensson

Kerstin Avemo är utbildad vid Stockholms operahögskola sjunger till vardags på Europas stora scener. Hon har nyligen gjort succé i Trollflöjten på Stockholmsoperan och i La Traviata i Göteborg. På Artipelag sågs hon hösten 2014 i Händels Xerxes. Även inom filmens värld är Kerstin Avemo ett återkommande namn där hon bland annat spelat mot John Malkovich i Casanova Variations.

Staffan Mårtensson är förutom dirigent verksam som soloklarinettist i Kungliga Hovkapellet och konstnärlig ledare för Östergötlands Musikdagar. Han har för den här konserten satt samman en kammarorkester med några av Stockholms främsta unga musiker.

Biljettsläpp

Biljettsläpp sker fredagen den 16 juni kl 09.00 via Ticketmaster. Konserten genomförs lördagen den 30 september kl 19.30 i Artipelags Artbox.

Mer information om konserten >>
Pressbilder finns i Artipelags pressrum >>
Mer information om Morandi / Edmund de Waal >>

Ämnen

Artipelag är en ny och unik internationell mötesplats där konstutställningar, nyskapande kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 km öster om Stockholm. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén, på uppdrag av familjeföretaget BabyBjörn AB. Förutom kulturella aktiviteter och naturupplevelser som bl.a. naturstigar som leder genom skogsterräng, ängsmark och på klippor, erbjuder Artipelag också god mat i två restauranger, med uteservering och konferensmöjligheter, en artbox för 1 000 personer lämpad för events och TV-produktioner samt en designbutik. www.artipelag.se

Mats Alderbrant

Presskontakt Marknads- och försäljningschef 0795857090
Josefin Sahlin

Presskontakt Marknadskommunikatör Artipelag 0795855682

Art Meets Nature

Artipelag är en världsunik mötesplats där konstutställningar, kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, eventmöjligheter, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 min med bil från Stockholms city. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén.

Artipelag

Artipelagstigen 1