Två svenskar på prispallen efter Sahara Marathon

Två svenskar på prispallen efter Sahara Marathon

Två svenskar kom bland de tre bästa i årets Sahara Marathon som räknas som ett av världens tio svåraste maraton. Amanda Mannerwik kom tvåa bland damerna på maratondistansen 42km och Ylva Zetterlund kom trea bland damerna på 21km. Vädret var bra och underlaget var bättre i år än tidigare år trots att stora partier består av lös sand. Promoe sprang på 3h46min, en minut från personbästa, på 42km.

-Underlaget var tufft eftersom det var lös sand. Man tog två steg fram och ett steg tillbaka i backarna. Det känns så kul att det ändå gick bra, säger Amanda Mannervik.

Loppet lockar varje år hundratals deltagare från hela världen och går genom öknen och genom de västsahariska flyktinglägren. Arrangörerna vill sätta Västsahara på kartan och genom loppet visa solidaritet med människorna från Västsahara som bor i flyktingläger sedan 40 år.

-Det är viktigt att visa att vi är många från Sverige som sprang de olika distanserna. Folk är väldigt besvikna på Sverige just nu och undrar vad som hände när Sverige valde att inte erkänna Västsahara och dessutom på felaktiga grunder, säger Julia Finér, ordförande, Emmaus Stockholm.

Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975 i strid med internationell rätt. Inget land erkänner Marockos anspråk på Västsahara och människorättssituationen i det ockuperade Västsahara är mycket alarmerande. En stor del av befolkningen lever idag i flyktingläger i Algeriet helt beroende av bistånd.

Om Emmaus Stockholm

Emmaus Stockholms främsta fråga är Västsaharas rätt till självständighet. Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975. Emmaus Stockholm skickar kläder, mat och ekonomiskt stöd till de västsahariska flyktinglägren. Vi arbetar även opinionsbildande i Sverige för ett fritt Västsahara.

Emmaus Stockholm är en sekulär och partipolitiskt obunden förening.

Emmaus är en världsomspännande solidaritetsrörelse som grundades 1949 i Frankrike. Det finns mer än 300 Emmausgrupper i 35 länder.

Insamling och second hand för mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.

Artikel2 (tidigare Emmaus Stockholm) är en ideell organisation som genom insamling och second hand-försäljning arbetar för fred, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Vi stödjer människor som organiserar sig och hävdar sina rättigheter runtom i världen och arbetar aktivt för att bidra till en samhällsomställning till cirkulär ekonomi. Genom att tillvarata och återanvända vårt samhälles överflöd skapar vi resurser för utvecklingsprojekt.

Artikel2 (tidigare Emmaus Stockholm)

Vretensborgsvägen 6
126 30 Hägersten Stockholm