Sista klädbiståndet till västsahariska flyktingar finansierat av Sida.

Sista klädbiståndet till västsahariska flyktingar finansierat av Sida.

Emmaus Stockholm som ingår i biståndsorganisationen Praktisk Solidaritet (PS) har precis packat den sista containern kläder till de västsahariska flyktinglägren, ett bistånd som finansierats av Sida. PS har även meddelats att det animaliska protein man skickat upphör från 2017 och att det svenska biståndet enligt Sida ska gå via FN. Men pengar in i en FN-budget betyder minskat bistånd överlag.

-Vi ser hur Sveriges regering efter ett uteblivet erkännande av Västsahara överger de västsahariska flyktingarna ännu en gång. Att ge biståndet via FN är inget bra alternativ dels för att man har lågt förtroende för FN i flyktinglägren och dels för att den uppskattade makrillen och kläderna kommer att försvinna, säger Julia Finér, ordförande för Emmaus Stockholm.

PS har sedan 40 år som enda organisation bistått med kläder och skor till de 165 000 människor som bor i lägren. Sedan 2006 har man även skickat konserverad fisk vilket är den enda regelbundna proteinkälla flyktingarna får, något som alltså kommer att upphöra 2017.

-Vi vill uppmana våra politiker att ge nya direktiv till Sida för att vi fortsatt ska vara en aktör på plats i flyktinglägren. Man har även från regeringen sagt att man värdesätter svenska organisationers arbete i de västsahariska flyktinglägren. PS har ett högt förtroende, stort engagemang och har i dialog med den västsahariska befolkningen utarbetat ett bistånd till lägre kostnad än FN, säger Julia Finér.

(På bild: Julia Finér, ordförande Emmaus Stockholm, Juan Obregòn, ordförande Praktisk Solidaritet)

Om Emmaus Stockholm

Emmaus Stockholms främsta fråga är Västsaharas rätt till självständighet. Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975. Emmaus Stockholm skickar kläder, mat och ekonomiskt stöd till de västsahariska flyktinglägren. Vi arbetar även opinionsbildande i Sverige för ett fritt Västsahara.

Emmaus Stockholm är en sekulär och partipolitiskt obunden förening.

Emmaus är en världsomspännande solidaritetsrörelse som grundades 1949 i Frankrike. Det finns mer än 300 Emmausgrupper i 35 länder.

Insamling och second hand för mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.

Artikel2 (tidigare Emmaus Stockholm) är en ideell organisation som genom insamling och second hand-försäljning arbetar för fred, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Vi stödjer människor som organiserar sig och hävdar sina rättigheter runtom i världen och arbetar aktivt för att bidra till en samhällsomställning till cirkulär ekonomi. Genom att tillvarata och återanvända vårt samhälles överflöd skapar vi resurser för utvecklingsprojekt.

Artikel2 (tidigare Emmaus Stockholm)

Vretensborgsvägen 6
126 30 Hägersten Stockholm