S och Mp offrar Västsahara - inget svenskt erkännande

S och Mp offrar Västsahara - inget svenskt erkännande

På UD:s pressträff i kväll släppte den rödgröna regeringen sin översyn av Västsaharapolitiken. Två förödande beslut har fattats. Dels att Sverige inte ska erkänna Västsahara, trots att flera tunga folkrättsexperter gett klartecken. Dels att allt bistånd till de västsahariska flyktingarna ska kanaliseras via FN, trots att biståndet via vår paraplyorganisation är både billigare och effektivare.

Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975. Både FN och Internationella domstolen i Haag motsätter sig ockupationen.

- Västsaharierna har väntat på frihet i över 40 år, människor är förtvivlade och behöver verkligen hopp om framtiden. Ett svenskt erkännande skulle ha gett dem nytt hopp. Att en rödgrön regering istället levererar ett dråpslag mot Västsaharas rätt till självständighet är skamligt, säger Julia Finér, ordförande Emmaus Stockholm.

Biståndsorganisationen Praktisk Solidaritet, där Emmaus Stockholm ingår, har skickat bistånd till de västsahariska flyktinglägren sedan slutet på sjuttiotalet. Vi är de enda som sänder animaliskt protein i form av makrill. Eftersom den övriga maten är ensidig och otillräcklig är vårt bistånd avgörande för flyktingarnas hälsa.

- Den makrill som vi har kanaliserat till flyktingarna med Sida-medel kommer att försvinna. Vi är otroligt ledsna över att Sveriges bistånd istället kommer att gå via FN nu eftersom pengarna  kommer att drunkna i en större budget och inte ge bistånd som gör faktiskt skillnad. Detta eftersom FN:s administrativa kostnader är mycket högre än våra, säger Julia Finér, ordförande Emmaus Stockholm.

Om Emmaus Stockholm

Emmaus Stockholms främsta fråga är Västsaharas rätt till självständighet. Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975. Emmaus Stockholm skickar kläder, mat och ekonomiskt stöd till de västsahariska flyktinglägren. Vi arbetar även opinionsbildande i Sverige för ett fritt Västsahara.

Emmaus Stockholm är en sekulär och partipolitiskt obunden förening.

Emmaus är en världsomspännande solidaritetsrörelse som grundades 1949 i Frankrike. Det finns mer än 300 Emmausgrupper i 35 länder.

Insamling och second hand för mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.

Artikel2 (tidigare Emmaus Stockholm) är en ideell organisation som genom insamling och second hand-försäljning arbetar för fred, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Vi stödjer människor som organiserar sig och hävdar sina rättigheter runtom i världen och arbetar aktivt för att bidra till en samhällsomställning till cirkulär ekonomi. Genom att tillvarata och återanvända vårt samhälles överflöd skapar vi resurser för utvecklingsprojekt.

Artikel2 (tidigare Emmaus Stockholm)

Vretensborgsvägen 6
126 30 Hägersten Stockholm