Gå direkt till innehåll
Mitt i IKEA-gate: Välkomna till riksdagsseminariet Vägen framåt för Västsahara - 40 år av ockupation.

Pressmeddelande -

PRESSINBJUDAN:

Välkomna att mitt i IKEA-gate bevaka riksdagsseminariet Vägen framåt för Västsahara - 40 år av ockupation samt intervjua huvudtalaren Aminatou Haidar, Västsaharas främsta människorättsförsvarare. Aminatou Haidar är ordförande i människorättsorganisationen CODESA och flerfaldigt prisbelönad för sitt fredliga arbete för Västsahara.

Aminatou är i Stockholm 10-18/10.

För intervju/seminarieanmälan kontakta: anna.nilsson@emmausstockholm.se

Västsahara är högaktuellt i Sverige just nu. Rykten om att Sverige är nära att erkänna Västsahara har genererat starka reaktioner i Marocko. Ikea stoppades från att öppna sitt varuhus, ytterligare 20 svenska företag hotas av bojkott, en våg av repression har initierats mot människorättsförsvarare i Västsahara, en marockansk delegation på högsta politiska nivå har kommit i ilfart för att träffa svenska politiker och ytterligare en delegation kommer på måndag.

Aminatou Haidar:

Aminatou Haidar är ordförande i människorättsorganisationen CODESA och flerfaldigt prisbelönad för sitt fredliga arbete för Västsahara. Hon bor i Västsaharas huvudstad El Aaiun.

Tidigare i år blev hennes hus attackerat av marockansk polis när hon hade representanter från FN på besök för att diskutera människorättsbrott mot västsaharier. Detta är vardag för de västsaharier som kämpar för sin rätt till självbestämmande och Aminatou har blivit en symbol för den fredliga kamp som västsaharier driver.

- Mina barn kan leva föräldralösa men de kan inte leva utan värdighet, säger Aminatou Haidar, i filmen Life is waiting - Referendum and resistance in Western Sahara.

Aminatou Haidar är inbjuden av Emmaus Stockholm. Seminariet arrangeras av Socialdemokraterna och Miljöpartiet i samarbete med Emmaus Stockholm, Olof Palme International Center, Forum Syd, Afrikagrupperna, Kristna Fredsrörelsen, Föreningen Västsahara, Kommittén för Västsaharas kvinnor, ICJ-Sweden, Latinamerikagrupperna, ABF Stockholm och Svenska kyrkan.

Om Emmaus Stockholm

Emmaus Stockholms främsta fråga är Västsaharas rätt till självständighet. Västsahara är ockuperat av Marocko sedan 1975. Emmaus Stockholm skickar kläder, mat och ekonomiskt stöd till de västsahariska flyktinglägren. Vi arbetar även opinionsbildande i Sverige för ett fritt Västsahara.

Emmaus Stockholm är en sekulär och partipolitiskt obunden förening.

Emmaus är en världsomspännande solidaritetsrörelse som grundades 1949 i Frankrike. Det finns mer än 300 Emmausgrupper i 35 länder.

Insamling och second hand för mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.

Artikel2 (tidigare Emmaus Stockholm) är en ideell organisation som genom insamling och second hand-försäljning arbetar för fred, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling. Vi stödjer människor som organiserar sig och hävdar sina rättigheter runtom i världen och arbetar aktivt för att bidra till en samhällsomställning till cirkulär ekonomi. Genom att tillvarata och återanvända vårt samhälles överflöd skapar vi resurser för utvecklingsprojekt.

Artikel2 (tidigare Emmaus Stockholm)

Vretensborgsvägen 6
126 30 Hägersten Stockholm