“Vi vill skapa framtidens livsmedelsbransch!” Klimatkompensering är inte tillräckligt för Årstiderna

En klimatneutral matkasse. Visst låter det bra? Men är det verkligen rätt begrepp att använda när det talas om klimatkompensering? För det ekologiska matföretaget Årstiderna handlar klimatarbetet om att reducera det egna avtrycket i så stor mån det går, för att sedan kompensera för de CO2-utsläpp som återstår. Den tredje delen i klimatarbetet som är den allra viktigaste handlar om att komponera goda växtbaserade måltider, för att på så sätt hjälpa kunderna att vara en del av den omställning som krävs för planetens skull.

I slutet av 2019 gick Årstiderna offentligt ut med fem kundlöften, varav ett handlade om att ha sitt CO2-räkenskap i balans vid årets slut.

- Genom att använda begreppet “att vara i balans” istället för att vara “klimatneutral” erkänner vi att klimatkompensation bara är en tillfällig lösning samtidigt som vi intensivt jobbar för att hitta nya ännu bättre alternativ. Målet är att vi som planetarisk verksamhet i framtiden kommer kunna ge mer tillbaka till planeten än vad vi tar, säger Svend Daverkosen, miljöchef hos Årstiderna.

Genom internationellt erkända Natural Capital Partners har Årstiderna valt att investera i tre olika projekt för att uppnå CO2-balans:

FRAMTIDENS HÅLLBARA LIVSMEDELSBRANSCH

Årstidernas främsta prioritet kommer alltid vara att reducera sina egna utsläpp och att genom olika kreativa lösningar hitta nya sätt att minska sitt klimatavtryck på. Det kan röra sig om allt från att testa vinterodling av grönsaker i ouppvärmda växthus till att kontinuerligt minska användningen av plast, utan att riskera ökat matsvinn eller att tumma på kvaliteten. Tillsammans med andra livsmedelsaktörer som har samma mission vill Årstiderna skapa framtidens livsmedelsbransch.

– Att Årstidernas CO2-räkenskap är i balans är ett bra första steg, men vi vill mer än så. Vi vill tänja på gränserna och vara en del av framtidens livsmedelsbransch där omtanken för planeten ska stå för grunden i hur verksamheter drivs, säger Rachel Seow Sosa, VD Årstiderna Sverige.

Årstiderna har lyckats reducera sitt CO2-avtryck avsevärt för varje 1000 kr företaget omsätter. Under 2016 släppte företaget ut 9,61 kilo CO2 per 1000 kr, medan utsläppet år 2020 minskade till 7,81 kilo per 1000 kr – en minskning på hela 19%.

Minskningen beror på ett aktivt arbete inom en rad olika områden som emballage, transport och energianvändning.

OLIKA PROJEKT HOS ÅRSTIDERNA FÖR ATT MINSKA KLIMATAVTRYCKET

EMBALLAGE. Användningen av emballage utvärderas och testas kontinuerligt för att minska användningen av plast utan att tumma på kvaliteten och riskera ökat matsvinn. Broccoli, gurkor, paprika och tomater är exempel på grönsaker som nu levereras helt utan emballage. Läs mer här

ODLING. Ett experiment med vinterodling av grönsaker i ett ouppvärmt växthus utanför Köpenhamn har gett Årstiderna lärdom om huruvida det går att förlänga den nordiska grönsakssäsongen. Läs mer här

VARUTRANSPORT. Fraktbolaget som vi samarbetar med för att importera råvaror från Spanien har köpt in 10 lastbilar som kör på LNG-gas. Därmed fraktas 40% av varorna från Spanien från och med 2021 med ett mer klimatvänligt drivmedel. Varor som hämtas hem från Italien fraktas i så stor mån utifrån ett tidsmässigt och säkerhetsmässigt perspektiv med tåg istället för lastbil. Det har fokuserats på optimering av rutter vid transport ut till kunden och i centrala Göteborg har leveranser med elcykel införts. Läs mer här.

PERSONALTRANSPORT. På grund av pandemin har fler möten hållits online och färre resor har gjorts. Omställningen har inneburit värdefulla insikter om effektivisering, hemarbete och att minska antalet resor även efter pandemin. De anställda har uppmanats att cykla eller resa med tåg i så stor mån det går och att samåka. Det har införts ett nytt krav om att alla företagsbilar ska vara hybrid- eller elbil.

ENERGIFÖRBRUK. Det har gjorts en hel del åtgärder för att minska energiförbrukningen. Bland annat genom att återanvända värmen från packeriets kylanläggning till uppvärmning av kontorslokaler och verkstäder med hjälp av värmepumpar.

Förutom att reducera sina egna utsläpp och kompensera för det som återstår, hjälper Årstiderna tusentals kunder dagligen att göra hållbara val genom att äta mer växtbaserat. Oavsett vilken matkasse kunden väljer får grönsakerna alltid spela huvudrollen på Årstiderna-tallriken och alla råvaror är 100% ekologiska eller biodynamiska. Att inspirera fler att äta grönt är ett klimatarbete som inte räknas in i någon CO2-rapport, men det är något som Årstiderna ser som det allra viktigaste arbetet för klimatet.