Årstiderna lovar att ha ett CO2-räkenskap i balans från och med 2020

Det nya året 2020 inleds med krafttag för det ekologiska matkasseföretaget Årstiderna, som levererar gröna matkassar och ekologiska råvaror hem till dörren.

Det helekologiska danska företaget har sedan det startades 1999 alltid haft hållbarhet, miljö och ekologi på sin agenda. Företaget var till exempel bland de första att börja CO2-beräkna hela sin verksamhet redan för tio år sedan. Nu tar Årstiderna nya banbrytande steg för planeten: Verksamheten ska tillsammans med sina kunder och leverantörer vara en del av lösningen när det gäller klimatförändringarna, istället för en del av problemet.

5 löften som Årstiderna lovar att hålla

Sedan Årstiderna grundades år 1999 har det hänt mycket när det kommer till uppmäramhet runt hållbarhet och klimat. De senaste åren har företags utsläpp och andra bidragande faktorer för klimatförändringar uppmärksammats allt mer. Jorden kallar och kräver att både konsumenter och företag tar sitt ansvar och gör tilltag och väsentliga förändringar för planeten, miljön och klimatet.

Årstiderna har formulerat 5 kundlöften som företaget lovar att hålla:

• Årstiderna ska ha ett CO2-räkenskap i balans från 2020.
  • Alla leverantörer som Årstiderna har, ska med företagets hjälp, också vara i balans innan 2025.
  • Årstiderna ska leverera sund och god mat som följer 80/20-principen, det vill säga rätter som innehåller minst 80 procent energi från växtriket och max 20 procent animalier.
  • Årstiderna ska hjälpa sina kunder att bli en del av lösningen – istället för att vara en del av problemet.
  • Årstiderna förpliktigar sig till att hålla sina löften och genomföra allt som utlovas.

Vad innebär ett CO2-räkenskap i balans?

Det finns många företag som påstår sig vara CO2-neutrala, vilket syftar till att företagen kompenserar för den mängd växthusgaser som företaget och dess verksamhet har bidragit till. Det finns till och med företag som påstår sig vara klimatpositiva – det vill säga att företagen kompenserar för mer växthusgaser än vad de släpper ut. Klimatkompensationen går i många fall ut på att företagen betalar för att plantera träd i andra länder än det land som företagen verkar i.

Årstiderna väljer att kalla det som andra kallar för CO2-neutral för att ha ett CO2-räkenskap i balans. Det beror på att verksamheten vill vara transparent och belysa att all livsmedelsproduktion orsakar utsläpp – både när maten produceras, transporteras och konsumeras. Därför kan uttryck som “CO2-neutral” eller “klimatpositiv” vara missvisande begrepp, både för kunden men även för livsmedelsindustrin. För Årstiderna handlar det om att vara transparent gentemot sina kunder och göra långsiktiga förändringar, inte att enbart kortsiktigt kompensera för sina utsläpp.

– På Årstiderna jobbar vi aktivt med att minska våra utsläpp genom att arbeta mer resurseffektivt, investera i olika projekt som sparar energi och på sikt ställa om till fossilfria transporter när det finns tillgängligt på marknaden. Vi kommer också minska vår klimatpåverkan framöver genom att köpa in fler lokala råvaror, säger Maja Rosenstock, Corporate Responsibility Manager på Årstiderna.

Framtidens planetariska verksamheter

Ett av de löften som Årstiderna lovar att hålla handlar om att hjälpa sina leverantörer att också vara i klimatbalans inom 5 år, det vill säga innan 2025. I december 2019 meddelades alla företagets leverantörer om denna målsättning, där leverantörerna erbjuds hjälp och stöd för projekten som behöver sättas igång för att nå klimatmålen inom fem år. När en leverantör har nått målet med ett CO2-räkenskap i balans kan den kalla sig en planetarisk verksamhet som tillsammans med Årstiderna och kunderna banar vägen för en grönare framtid.

Alltid helt ekologiskt!

100 % ekologiska färdiga matkassar och råvaror - levererade till dörren.

Årstiderna producerar och säljer ekologiska livsmedel och matkassar med ett grönt fokus. Företaget har funnits sedan 2006 och kommer ursprungligen från Danmark, det land i världen som äter mest ekologiskt per person.

Årstiderna har ca 9000 privata kunder i Sverige, och säljer utöver det ekologiska fruktlådor till företag.

På Årstiderna ser vi människan som en del av ett stort ekosystem. Det sätt som vi behandlar naturen på bestämmer vad vi kan få tillbaka i form av mat, miljö och rent dricksvatten. Detta skapar ett naturligt beroendeförhållande mellan natur och människa och det vill vi förvalta så bra som möjligt. Förutom egen odling av ekologiska grönsaker och ekologisk frukt, har vi ett nära samarbete med odlarna och leverantörerna av våra råvaror. Vi tillhandahåller råvaror enligt säsong och tillbringar mycket tid ute på landet hos odlarna och leverantörerna. Vi är med i planeringsarbetet för den kommande säsongen och vill gärna, tillsammans med våra leverantörer, berätta historien om odling av kvalitetslivsmedel - direkt från jord till bord.