Årstiderna lanserar matbutiken som inte har allt

I matbutikerna står snarlika varor uppradade i långa rader. De oändliga valen gör det svårt att välja rätt. Att ha en uppsjö av valmöjligheter innebär ett stort ansvar för konsumenten. Frågorna som dyker upp i huvudet är många. Hur och var har varan producerats? Hur har den fraktats och är den ekologisk? Nu lanserar det ekologiska matföretaget Årstiderna sin nya dagligvarubutik Jordens Bästa, som stoltserar med att inte ha allt. Allt som inte producerats ansvarsfullt har nämligen redan valts bort.

• Sättet vi konsumerar dagligvaror på idag, är efter devisen “ju mer desto bättre”. På Årstiderna brinner vi för att upprätta ett livsmedelssystem som kan hålla i framtiden, där säsongerna och respekten för planeten prioriteras. Det handlar om kvalitet framför kvantitet. Vi vill göra det lätt att hitta de bästa, ekologiska råvarorna samlade på ett ställe - och uppmuntra till mindre men bättre inköp, säger Rachel Seow Sosa, VD för Årstiderna Sverige

Noga utvalt sortiment i Jordens Bästa

Sortimentet i den nya matbutiken på arstiderna.com är noga utvalt. Alla matvaror är ekologiska, inget har transporterats med flyg och råvarorna byts ut efter säsong. För att en vara ska platsa i Jordens Bästa, har den gått igenom en gallringsprocess som ser till att leverantören som står bakom varan, delar Årstidernas värderingar gällande hållbar produktion. När det gäller matvaror handlar det inte bara om att varan ska vara ekologiskt certifierad, leverantören måste också vara villig att arbeta med att minska sitt klimatavtryck och ta ett socialt ansvar.

Trots att den nya matbutiken inte har allt, så hittar du ett imponerande sortiment i Jordens Bästa, allt från växtbaserade alternativ till hushållsredskap och skafferivaror. Det går givetvis också att klicka hem det som kunderna redan älskar att handla hos Årstiderna, fantastiska frukter och grönsaker. Mycket av det du hittar i sortimentet, är svårt att hitta någon annanstans ekologiskt.

Bli medlem och få rabatt på varje köp

Nu går det att bli medlem hos Årstiderna. Medlemskapet kostar 699 kr/år och medlemmar får 10% rabatt på alla sina köp, samt fri frakt och gratis expedition. Medlemskapet gör det lättare att välja rätt.

Utforska den nya dagligvarubutiken Jordens Bästa på arstiderna.com eller i Årstidernas nya app.

Ladda ner appen i Google Play

Ladda ner appen i AppStore

Läs mer om medlemskapet hos Årstiderna

Årstiderna levererar ekologisk och ansvarsfullt producerad mat hem till dörren.

Företaget grundades 1999 och är det största danska matkasseföretaget. Danmark är det land i världen som äter mest ekologiskt per person. År 2006 lanserades Årstiderna i Sverige och erbjuder ekologiska matkassa, frukt- och gröntlådor samt ett stort utbud av dagligvaror på arstiderna.com. Årstiderna levererar också frukt till företagskunder.

På Årstiderna arbetar ett gäng bönder, kockar, forskare och miljövetare med att leverera så hållbara mat som möjligt direkt hem till dörren. Vi odlar, ställer hårda krav och komponerar recept där grönsakerna får spela huvudrollen. Du hittar inget rött kött i våra matkassar och inga råvaror har transporterats med flyg. Årstiderna har klimatberäknat sin verksamhet i över 10 år och har kompenserat för sina utsläpp sedan 2020.

Jorden kallar! Klimatförändringarna är ett faktum, men tillsammans kan vi skapa den förändring vi vill se i världen. Vi vill inspirera våra kunder till att leva planetariskt, äta mer grönt och vara en del av lösningen istället för en del av problemet.