Boverket beviljar medel till Arkitema för utveckling av innovativt byggande för unga

Arkitema Architects i Stockholm har beviljats 300 000 kronor för att utveckla hållbart boende för unga.

(Illustration: Ungdomsbostäder Århus Hamn, Arkitema Architects)

I svenska storstäder och universitetsstäder är det en brist på boenden som unga i dag har möjlighet och råd att bo i. Som ett led i att hantera denna brist har Sveriges Riksdag beslutat att avsätta pengar för att stödja utvecklingen av innovativt byggande för unga.

Arkitema Architects i Stockholm har startat ett projekt för att ta fram hållbara flerbostadshus ur ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt perspektiv främst i Stockholms miljonprogramområden genom förtätning.  Arkitema Architects utvecklar en produkt som är tillgänglig för upphandling och markanvisning vilket innebär att utveckling av byggnader, platser och dess iordningsställande förenklas och tider och kostnader kan minskas. Målsättningen är att över tiden kunna bygga och utveckla hållbara samhällen där områden tillåts utvecklas och de boende känner stolthet och får möjlighet att göra boendekarriär.

Hållbara bostadsprojekt

Historiskt har Arkitema Architects i Danmark uppfört ett flertal goda exempel på hållbara ungdomsbostäder. Bland dessa kan nämnas ungdomsbostäderna i Århus hamn där Arkitema har gjort ett 12 våningar högt ungdomsbostadshus med integrerade solceller på balkonger och tak. Med solid erfarenhet från hållbara bostadsprojekt i Danmark utvecklar nu Arkitema Architects en unik och innovativ produkt som med fördel kan användas i svenska sammanhang.

Boverket hanterar stödet och har beviljat Arkitema Architects maxbeloppet på 300 000 kronor för utveckling av en ny eller väsentligt förbättrad vara, tjänst eller process.

För mer information, kontakta Ola Göransson, partner, Arkitema Architects, tfn: 0703-104425

Ungdomsbostäder Århus Hamn

Adress: De Bynære Havnearelaer, Aarhus Ø

År: 2011-2012