Arkitema Architects ritar ungdomsbostäder i Edsberg

Arkitema Architects ritar ungdomsbostäder i Edsberg

Arkitema Architects och Titania vinner markanvisningstävling i Edsberg. Det blir 88 ungdomsbostäder med närhet till naturreservat och idrottsanläggningar.

- Sollentuna kommun har satsat väldigt mycket på att utveckla det här området och det finns en stor idrottsanläggning och fantastiska naturområden i anslutning till tomten., säger Ola Göransson, partner på Arkitema Architects.

De högt placerade husen med fri utsikt byggs i en massiv träkonstruktion som har många fördelar jämfört med traditionella byggnader i stål- eller betongkonstruktion.

- Det är fantastiskt bra för miljön, trä binder koldioxid istället för att skapa utsläpp. En annan fördel är att det väger lite och man kan bygga den lätta konstruktionen väldigt snabbt. Man får också väldigt bra inomhusmiljö och god akustik, menar Ola Göransson.

Bostäderna består av små och effektiva lägenheter på 34 m² som är anpassade främst för ungdomar. Utformningen av byggnaderna och platsen strävar efter att skapa ett socialt liv och variation i gatu- och stadsrummet.

- Det finns ett väldigt tydligt socialt anslag i projektet. Vi har gemensamhetslokaler och takterrasser där man samlas och möts, det finns verkstad där man kan snickra och ta hand om cykeln. Så det finns väldigt bra komplement till de här mindre lägenheterna, säger Ola Göransson.

Ungdomsbostäderna ligger nära Edsbergs centrum med ett brett utbud av service och goda kommunikationer. Området präglas av närheten till natur och fritidsaktiviteter, med fotbollsplaner och tennishall, samt Rösjöns naturreservat med motionsspår för löpning och längdskidåkning. Bostäderna har även utsikt över skidanläggningen Väsjöbacken.

Sollentuna kommun planerar 3 800 nya bostäder i området runt Väsjön fram till år 2040.

Arkitema Architects har även ritat projektet Tingstorget i Alby för Titania. Läs mer om Titania och Tingstorget

Adress: Ribbings väg, Sollentuna
År: 2016-