Ulla Eltang Sylvestersen, arkitekt vid Århus Stadsbibliotek, rör sig sig i bibliotekets framtida miljö

​Virtual reality skapar ännu bättre byggen

Virtual Reality är på väg att bli ett integrerat arbetsverktyg i Arkitema Architects verksamhet. VR hjälper byggherren att tidigt få en klar bild av ett projekt, samtidigt som arkitekterna kan testa olika lösningar innan de genomförs i praktiken.

Användningen av VR i Arkitemas olika projekt är i stort fokus just nu och kommer att gynna såväl kunder som medarbetare.

- Vi har som arkitekter och rådgivare fått nya möjligheter i utvecklingen och presentationen av våra projekt. Vi kan ge kunden en bättre rumsuppfattning och det skapar möjligheten att visa mycket tydligare hur ett färdigt resultat kommer se ut. Det ger byggherren ett ännu starkare beslutsunderlag i framtiden, säger Marianne Friis, Head of BIM för Arkitema Architects.

På Århus Stadsbiblioteket i Danmark utformar Arkitema Architects en miljö som ska användas som ett nytt studietorg. Genom att använda VR kan byggherren röra sig fritt i den framtida miljön och testa om inredningen av den nya biblioteksmiljön kommer att fungera. Facility Manager på Stadsbiblioteket, Thomas Larsen var efter sin första VR-rundtur entusiastisk över det nya verktyget.

- Jag tycker att det var mycket spännande att gå runt i miljön och ta reda på hur arkitekturen uttrycks. Vi kunde på ett helt nytt sätt se hur det slutliga resultatet kommer upplevas och det finns verkligen många perspektiv i det för mig som professionell byggherre. Det är smart att kunna gå runt i en byggnad, ställa sig i olika positioner, se sig omkring och få en uppfattning av rummet, säger Thomas Larsen.

Utvecklingen av Virtual Reality har gått snabbt de senaste åren och i dag gör VR-glasögon med ljud och styrenhet i kombination med 3D-modelleringsprogrammet Revit att det nu har blivit relativt enkelt att införa VR i arbetsflödet. Då alla arkitektritningar i Revit redan finns i 3D kräver det med rätt mjukvara inte längre otaliga dagar att skapa en VR-modell.

- Just nu använder vi VR-teknik i allt fler projekt och det ger oss ännu ett verktyg att hantera komplexiteten tidigt i vår utvecklingsprocess. Några av de grundläggande egenskaperna för god arkitektur, bl.a. helhetsupplevelsen, kan upplevas och dokumenteras med VR. Som arkitekter får vi dessutom större möjlighet att förmedla processen till byggherren och brukarna inför ett kommande bygge. Användningen av VR på alla våra skandinaviska kontor betyder att vår arkitektur kommer att göra skillnad för ännu fler människor i framtiden.