Prästgården med i nordiska paviljongen på Arkitekturbiennalen

Prästgården med i nordiska paviljongen på Arkitekturbiennalen

Arkitema Architects första bostadsprojekt i Sverige, Prästgården i Gustavsberg, tillhör de 300 projekt som ska ställas ut på Arkitekturbiennalen i Venedig 2016.

Prästgården består av 28 radhus placerade på en höjd som överblickar det omkringliggande skogslandskapet. Inbäddat i grönskan har bostäderna nära till både naturen och snabba kommunikationer in till Stockholm.

Sverige och Norge kommer tillsammans att representera den Nordiska paviljongen på biennalen som äger rum mellan 28 maj - 27 november.

Läs mer på ArkDes och Arkitema

Om arkitekturbiennalen

Den internationella arkitekturbiennalen i Venedig är världens största arkitekturhändelse och äger rum vartannat år.Mer än 60 nationer deltar med utställningar i de historiska paviljongerna i Giardini-området, i Arsenale och runt om hela staden. Huvudkurator för den 15e internationella arkitekturbiennalen är den chilenske arkitekten Alejandro Aravena.

Utställningen öppnar officiellt 28 maj 2016 och kan ses fram till 27 november 2016.