Arkitemas Nordstjerneskolan korad till årets danska skolbyggnad 2013

Arkitemas Nordstjerneskolan korad till årets danska skolbyggnad 2013

På en stor dansk konferens om byggande av framtidens skolor har Nordstjerneskolan i Fredrikshamn korats som årets skolbyggnad. Nordstjerneskolan blev vald framför fyra andra skolprojekt nominerade av en jury tillsatt av Nohr-Con. Juryn framhävde bl. a. Nordstjerneskolan för dess starka fokus på hållbarhet och för skolans imponerande sätt att inrätta små miljöer inom den stora skolan – det slutgiltiga avgörandet skedde dock genom en allmän omröstning.

Juryn sade följande om Nordstjerneskolan:

”Med Nordstjerneskolan utformning motverkas den stora skolans oöverskådlighet genom sin stjärnform, vilken ger barnen möjlighet att vara i klassens närområde, och samtidigt ha kontakt med övriga skolan. Ett starkt fokus på hållbarhet har möjliggjort en väldigt konkret lärande miljö för energi- och miljötänkande på skolan”.

Över 1500 deltog i omröstningen, och bland rösterna på Nordstjerneskolan hördes bl. a:

”Det är en superfin och läcker skola att gå på. När man kommer in möter man skolans hjärtpunkt som signalerar att detta är en trevlig plats att vara på. Är väldigt glad för att mina barn har turen att gå på Nordstjerneskolan”.

”Jag väljer Nordstjerneskolan, för de har tänkt på barnens trivsel, lärande och samspel med andra barn i sin åldersgrupp, men också med hela skolan. De har tänkt på hållbara lösningar i hela byggnaden, som kan användas direkt i undervisningen. En skola som man kan lära något av!”

”Skolan har sin egen charm och framtidens stil. Verkligen före sin tid. Otroligt vacker och ett fantastiskt byggnadsverk.”

Se en video om skolan här Nordstjerneskolan

Byggherre: Team OPS, bestående av MT Højgaard och DEAS

Arkitekt: Arkitema A/S, Arkinord A/S

Konstnärlig utsmyckning: Artspot

Ingenjör: Brix & Kamp A/S, MT Højgaard A/S Design & Engineering

De 5 nominerande skolprojekten

Nordstjerneskolan (Frederikshamn), Utterslev skola (Köpenhamn), Vilhelmsro skola (Fredensborg), Tjørring skola (Herning), Oplevelsesplaneten på Tinglev skola (Aabenraa).