3 x prestigefyllda prekvalifikationer inom utbildning i Sverige, Danmark och Norge

Nyhet -

Arkitema Architects har precis blivit utvald till tre prestigefyllda arkitekttävlingar för framtida utbildningsbyggnader i Göteborg, Viborg och Bergen.

Life Science projekt i Göteborg
”Per Dubb” är ett life science projekt om 80 000 m² i centrala Göteborg där Arkitema Architects team tillsammans med Sweco är utvalda att delta. Visionen med projektet är att koppla ihop Sahlgrenska Universitetssjukhuset med Universitetet i Göteborg. Ett projekt som möjliggör och främjar samarbete mellan sjukvård, forskning, utbildning och näringsliv.

Gymnasium i Viborg
Arkitema Architects är tillsammans med Rambøll ett av de fem team som är prekvalificerade att ge förslag på Mercantecs 13 000 m² nya stora skolbyggnader i Viborg. I uppdraget ingår även att ta fram en ny tågbro som ska knyta samman området med resten av staden. Mercantec är Viborg kommuns största läroverk med 1 100 elever och 110 lärare. De vill nu samla skolans gymnasieutbildningar. Syftet är att skapa en framtidsorienterad studiemiljö för utbildning.

Universitetet i Bergen
Vi är prekvalificerade i en arkitekttävling för en ny naturvetenskaplig fakultet i Bergen.Nybyggnationen om cirka17 000 kvadratmeter ska byggas som en del av stadens vision "Science City Bergen". Visionen är att placera staden på kartan som Norges centrum för studier i energilösningar. Vi arbetar i team med den norska arkitektgruppen CUBUS.

Arkitema Utbildning
Arkitema Architects har många års erfarenhet av större utbildningbyggnader. Den här månaden öppnar det 45 000 m² stora campusområde Via University College i centrala Århus. Vi utför också etapp tre av det 48 000 m² stora KUA3 vid Köpenhamns Universitet Amager. 2013 stod KUA2 klart, 37 000 m² som innehåller humaniora, juridik och teologi.