Hundar som lämnas ensamma i bilen kan drabbas av värmeslag - även vid molnigt väder

Temperaturen i en bil kan bli outhärdlig för hundar, även vid molnigt väder, och under varma dagar kan bilen bli en dödsfälla på bara några minuter. Arken Zoos kampanj "Lämna mig inte" påminner därför hundägare om att aldrig lämna sin hund ensam i bilen på sommaren.

Även om den svenska sommaren inte alltid är särskilt varm så kan hundar, på grund av sin päls, ändå drabbas av värmeslag - det spelar ingen roll om det är svalare grader utomhus. Hundar bör därför aldrig lämnas ensamma i bilen under sommaren, eftersom temperaturen i en bil kan bli farligt hög även under molniga dagar. Trots att problemet fått ökat uppmärksamhet får myndigheterna fortfarande in flertalet rapporter varje sommar om hundar som lämnats ensamma i parkerade bilar.

Arken Zoos djurträningsexpert Janica Raudasoja uppger att hundar löper större risk att drabbas av värmeslag eftersom de inte kan reglera sin kroppstemperatur genom att svettas via huden.

- Temperaturen i en bil stiger farligt mycket snabbare än vad många människor tror. Det räcker inte ens med att du lämnar bilfönstret på glänt, hunden är fortfarande utsatt för fara, säger Janica Raudasoja.

Med sin kampanj hoppas Arken Zoo att hundägare aldrig kommer välja att lämna sin hund ensam kvar i bilen. Janica Raudasoja påminner även förbipasserande om att en instängd hund kan vara i akut behov av hjälp.

- Om du ser en hund som lämnats i en varm bil bör du först och främst försöka komma i kontakt med ägaren. Om bilen står utanför en butik eller ett köpcentrum kan du till exempel be personalen göra ett utrop för att försöka uppmärksamma ägaren, säger Janica Raudasoja.

Symtom för värmeslag hos hundar är bland annat att kraftig orkeslöshet, mörkröd tunga och munslemhinna, kramper och skakningar. Om hunden inte längre flämtar eller visar tecken på rastlöshet, utan i stället ligger helt stilla och apatisk, kan situationen vara mycket allvarlig. Om bilägaren inte kan hittas snabbt måste förbipasserande ringa 114 14, alternativt 112 om det är akut, och be om instruktioner för hur hunden kan hjälpas.

På sommaren är det dock inte bara i bilen en hund kan drabbas av överhettning. Detta kan förebyggas genom att ge hunden tillräckligt med vatten, hålla den i skuggan, låta den bada och simma och till exempel ge den glass för hundar, säger Janica Raudasoja.

Även förra året informerade Arken Zoo om faran med att lämna sin hund ensam i bilen på sommaren, då med kampanjen ”Värmeslagaren” som blev både uppmärksammad och framgångsrik. Nu hoppas Arken Zoo att årets kampanj, ”Lämna mig inte”, kommer nå ut till lika många hundägare runt om i Sverige, och förhoppningsvis rädda liv.

Arken Zoo är Sveriges största kedja för allt till ditt husdjur med över 130 butiker runt om i landet. Arken Zoo ingår i Musti Group med totalt cirka 280 butiker i Norden. Genom våra fysiska butiker och vår e-handel erbjuder vi ett brett och prisvärt sortiment med produkter och tjänster av högsta kvalitet för ditt husdjur.

Eveliina Rantahalvari

Nordic Marketing Manager