Arken Zoo och VetAtHome inleder samarbete för att erbjuda djursjukvård i butiksmottagningar och genom ambulerande veterinärtjänster

Arken Zoo, Sveriges största detaljhandelskedja för husdjur, och VetAtHome, en ledande aktör inom ambulerande djursjukvård, är glada att tillkännage ett nytt strategiskt samarbete. Genom detta samarbete kommer Arken Zoo och VetAtHome tillsammans att erbjuda högkvalitativ djursjukvård i anslutning till Arken Zoos butiker samt genom veterinära hembesök. Detta initiativ är utformat för att förbättra tillgängligheten till djursjukvård i Sverige och skapa en mer integrerad serviceupplevelse för djurägare.

Om samarbetet

Samarbetet innebär att särskilda poliklinikrum (hubbar) kommer att etableras i utvalda Arken Zoo-butiker. Dessa poliklinikrum fungerar som utgångspunkt för både butiksmottagningar och ambulerande veterinärtjänster som VetAtHome tillhandahåller. Genom dessa hubbar kan kunder få tillgång till veterinärvård på plats i butiken, men även boka ambulerande besök, där vård kan utföras i djurens hemmiljö. VetAtHome kommer att ansvara för bemanningen och driften av dessa mottagningar. VetAtHome är kända för sin personliga och professionella vård som erbjuds direkt i kundens hem. Arken Zoos breda nätverk av butiker i hela landet, tillsammans med VetAtHome:s ambulerande tjänster, gör det möjligt för djurägare att få tillgång till en heltäckande vårdservice oavsett var de befinner sig. Till en början kommer samarbetet att lanseras i Sveriges storstäder, så som Stockholm, Göteborg, Uppsala och Malmö. Den gemensamma ambitionen och målet är sedan att det ska spridas nationellt till andra utvalda Arken Zoo-butiker i Sverige med förhoppning om att så många djur- och djurägare som möjligt ska kunna använda sig av VetAtHomes innovativa vårdkoncept och få en bättre tillgänglighet till djursjukvård.

Fördelar med ambulerande veterinärtjänster

VetAtHome har länge varit uppskattat för sina hembesök, som erbjuder flera fördelar:

• Trygg miljö för djuren: Behandling sker i djurens hemmiljö, vilket minskar stress och rädsla.
  • Tidsbesparing för ägarna: Ingen transport till klinik krävs, vilket sparar tid och minskar stress.
  • Minskad smittspridning: Genom att undvika klinikmiljöer minskar risken för smittspridning.
  • Optimalt för dagis och uppfödare: Veterinären kan besöka platser med många djur och erbjuda vård på plats.

Citat från företagsledare

“Detta samarbete gör det möjligt för oss att erbjuda en komplett och högkvalitativ djursjukvård som är lättillgänglig för våra kunder,” säger Daniel Pettersson, Country Manager för Arken Zoo. “Tillsammans med VetAtHome kan vi ge djurägare i Sverige den bästa möjliga servicen.”

“Att samarbeta med Arken Zoo ger oss en fantastisk möjlighet att nå ut till fler djurägare och samtidigt expandera vår verksamhet,” säger Robert Hållstrand, grundare och sedan den 1 juli 2024 även ny VD för VetAtHome. “Vi ser fram emot att erbjuda vår uppskattade vård i både butiks- och hembesöksformat.”

Arken Zoo grundades 1987 och är idag Sveriges största, rikstäckande husdjurskedja som erbjuder det bästa för husdjur och ägare. Förutom ett stort antal fysiska butiker från norr till söder har Arken Zoo även en gedigen e-handel, där kunderna erbjuds samma goda service och kunskap som i butikerna. I flertalet Arken Zoo-butiker erbjuds även tjänster som kloklippning samt trimning och klippning av duktiga hundfrisörer.

Om VetAtHome

VetAtHome grundades 2022 av Robert Hållstrand med visionen att göra veterinärvård mer tillgänglig genom hembesök. Robert tillträdde som VD den 1 juli 2024 och fortsätter att driva företagets expansion med målet att kombinera den innovativa ambulerande veterinärvården med klinikvård, både på den nyöppnade Djurkliniken Östermalm och de snart etablerade hubbarna i Arken Zoo-butiker.

Arken Zoo är Sveriges största kedja för allt till ditt husdjur med över 100 butiker runt om i landet. Arken Zoo ingår i Musti Group med totalt cirka 280 butiker i Norden. Genom våra fysiska butiker och vår e-handel erbjuder vi ett brett och prisvärt sortiment med produkter och tjänster av högsta kvalitet för ditt husdjur.

Daniel Pettersson

Country Manager Arken Zoo +46731587429