Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020. Foto Gustav Bergmark

Idag lanseras Årets Rätt 2021 av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock

Idag den 18 mars lanseras Årets Rätt 2021 som är en ”Swedish Bowl” med kyckling och rostade grönsaker. Det är en svensk tolkning av en poké bowl som har blivit en mycket populär rätt bland svenska folket. Årets Rätt är skapad av Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020, regerande svensk mästare i professionell matlagning.

Att skapa Årets Rätt 2021 har varit ett väldigt roligt uppdrag. Jag kände direkt att jag ville att rätten ska kännas modern, ligga i tiden, vara hälsosam och bestå av svenska råvaror. Den är lätt att laga och dessutom är det enkelt att variera råvarorna efter de svenska säsongerna. Jag hoppas att denna rätt kommer att bli en favoriträtt både hemma i köken och på restaurangerna, säger Ludwig Tjörnemo, Årets Kock 2020 som tagit fram Årets Rätt 2021.

Årets Rätt ska spegla sin tid och den skapande kockens matlagningsfilosofi. Den ska kunna serveras både hemma och på restaurang, vara klimatsmart och lagad på råvaror tillgängliga i vanliga mataffärer över hela landet under större delen av året. Årets Rätt skapas alltid av regerande svensk mästare i professionell matlagning – Årets Kock.

-Det finns många klassiska rätter som vi alla känner till och älskar, men vem skapar morgondagens klassiker? Genom Årets Rätt vill vi skapa nya, klassiska rätter baserade på ett klimatsmart och tidsenligt tänk som förhoppningsvis blir uppskattade favoriter i Sverige, säger Vanja Vilbern, Marknads- och Partnerchef på Årets Kock.

Årets Rätt kommer att serveras den 18 mars i Årets Kock Food Truck på Odenplan i Stockholm. Årets Rätt kommer också att servas på Portal Restaurant och Långbro Värdshus i Stockholm samt på at Park i Göteborg.

Om Ludwig Tjörnemo
Ludwig Tjörnemo vann Årets Kock finalen 2020. Ludwig är född 1991 och har jobbat på många stjärnkrogar världen över. Han har tävlat en hel del under åren och 2018 kom Ludwig på tredje plats i Årets Kock. Mellan 2014--2018 tävlade han i Svenska Junior Kocklandslaget och sedan början av 2019 i Svenska Kocklandslaget. När Ludwig var 13 år fick han följa med sin svåger till hans jobb in i restaurangköket. Där blev det prao och sedermera ett sommarjobb och sen var Ludwig fast för den intensiva pulsen och den fartfyllda vardagen.

För mer information
Vanja Vilbern, Marknad och Partnerchef Årets Kock AB, 070-2313610 vanja.vilbern@aretskock.se