Areco breddar sitt erbjudande med nytt riktverk

Areco breddar sitt erbjudande med nytt riktverk

I somras investerade Areco Metals i ett nytt riktverk för att kunna erbjuda riktning av tjockare samt hårdare plåt. Sedan några veckor tillbaka är inkörningen avslutad och Areco kan nu leverera riktad plåt av hög kvalitet från 0,4 till 4 millimeter.

Snabbväxande Areco Metals har nyligen avslutat inkörning av ett nytt riktverk som ska bredda företagets erbjudande. Som en av Nordens största lagerhållare av Alu-zink har Areco Metals sedan start levererat riktning av kallvalsad och varmgalvaniserad plåt upp till två millimeters tjocklek. Med det nya riktverket kan linan b.la även hantera det varmvalsade segmentet med en tjocklek upp till fyra millimeter.

– För oss var det rätt tid att utöka linan. Att kunna leverera välriktad plåt är inte helt enkelt trots att man har riktigt bra maskiner, det handlar väldigt mycket om kunskap hos operatörerna. Vi har blivit riktigt duktiga på att rikta 0,4–1,5 millimeter och därför tog vi steget upp att bredda sortimentet med 2,0–4,0 millimeter, säger Jonathan Fyhr, Divisionschef för Steel Service Center på Areco Metals

Fortsatt aggressiv tillväxt
Areco Metals öppnade sitt Steel Service Center 2018 och har vuxit snabbt sedan dess. Idag kan fabriken producera 60 000 ton skuren och formatklippt tunnplåt om året. Produktionen förser både systerbolaget Areco Profiles med material för tillverkning av byggplåtsprodukter och ett stort antal externa kunder över hela Norden. Ambitionen är att tillväxten ska fortsätta under överskådlig framtid.

– Med det nya riktverket tar vi ytterligare ett steg mot att bli en komplett stålleverantör. Det här är både efterfrågat av våra kunder och ett jätteviktigt komplement till vårt systerbolag Areco Direct som säljer väldigt mycket handelsstål i segmentet 2–4 millimeter, avslutar Jonathan Fyhr.

För mer info kontakta:
Jonathan Fyhr
jonathan.fyhr@areco.se

Fakta om Areco-koncernen
300 anställda i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Polen.
Indelad i fyra affärsområden: Areco Metals, Areco Profiles, Areco Direct, Areco Properties.

Verksamheter:
Areco Metals. En av Europas största importörer och lagerhållare av lackerad tunnplåt för byggnadsindustrin. Hanterar inköp, distribution och lagerhållning av råmaterial från stålverk i hela världen. Råvarulager för 40 000 ton stål i Helsingborgs hamn.

Areco Profiles. Bland Nordens största producenter av byggplåt för tak- och väggprofiler, takpannor och tillbehör. Tillverkning av takavvattningsprodukter. Fabriker i Malmö, Lipiany (Polen), Terndrup (Danmark) och Somero (Finland) för marknaderna i norra Europa.

Areco Direct. Grossistverksamhet för byggbranschen med ett tiotal butiker och flera återförsäljare i södra och mellersta Sverige för Areco-produkter som byggplåt, handelsstål, armering och ventilation. Täcker snart hela Sverige.

Areco Properties. Förvaltning, utveckling och byggnation av koncernens fastigheter.

Peter Areskog, Koncernchef, 0705-54 20 30