Skandias VD till Åre Kapitalmarknadsdagar -Vi har mer sparpengar än Handelsbanken och Nordea!

Bengt-Åke Fagerman, VD för det nya Skandia som blir en kundägd koncern:
– Vi har mer sparpengar än Handelsbanken och Nordea. Nu när vi blir ett nytt Skandia, frikopplat från Old Mutual, blir vi oberoende för alla intressesfärer. Därmed kan vi agera väldigt fritt. Vi blir en vassare konkurrent helt enkelt, säger vd:n som till skillnad från storbankerna vill expandera sin balansräkning.

Skandia är en av Nordens största oberoende, kundägda bank- och försäkringskoncerner. Koncernen har 2,2 miljoner kunder i Sverige, Norge och Danmark, ett förvaltat kapital på drygt 440 miljarder kronor och 2 300 anställda.  Skandia består bland annat av Skandia Liv, Skandia AB, där Skandia Link och Skandia Lifeline ingår, Skandiabanken i Sverige och Norge, Skandia Fonder samt verksamheten i Danmark.

Bank- och försäkringsbolagets nya slogan är att tänka långsiktigt. Något vd:ns karriär rimmar väl med då han verkat inom koncernen de 34 senaste åren.

– Det som skiljer oss från storbankerna är att all vinst vi genererar går direkt till våra kunder. Vi har inga aktieägare som vill se kortsiktiga kvartalsvinster, säger Bengt-Åke Fagerman VD Skandia.

– Den finansiella sektorn har idag en mycket stor betydelse för individer och företag i Sverige, och det blir intressant att lyssna på vad Bengt-Åke Fagerman och det nya Skandia har att säga om detta, Jens Edlund, partner Deloitte, initiativtagare till Åre Kapitalmarknadsdagar.

Åre Kapitalmarknadsdagar är ett arrangemang, som erbjuder en neutral arena och för samman utvalda företag med de mest omfattande nätverk av passande potentiella investerare/finansiärer. Dessutom kommer ledande företrädare för några av de intressantaste och mest aktuella noterade bolagen i Sverige presentera sina rapporter och nyheter. På plats finns ägare och koncernledningar, viktiga svenska och norska aktörer och intressenter samt några av de bästa tillväxtbolagen i Skandinavien. Årets arrangemang går av stapeln på Copperhill Mountain Lodge. För fjärde året arrangeras denna mötesplats, en unik möjlighet att knyta kontakter och skapa nätverk utifrån temat Impact Investments. Noterade bolag rapporterar och intervjuas. Tillsammans med ett antal intressanta skandinaviska aktörer, representanter från Sveriges departement, riskkapital, investerare och finansiärer som genomför paneldebatter och diskussionsforum skapas två av de bästa kapitalmarknadsdagarna 2013.

Rikard Josefson, VD Länsförsäkringar Bank till Åre Kapitalmarknadsdagar 2013 "Vi äger egentligen inte vår bostad"

Bank-vd:n, som enligt honom själv har det mest intressanta bankjobbet som finns i Sverige idag, anser att bankerna och politikerna måste samarbeta bättre. Staten försvårar i dagsläget för de små bankerna och skapar klyftor mellan banken och bankernas kunder. De fyra storbankernas dominans är fortfarande total i Sverige. Rikard säger att han inte kommer att ge sig förrän det finns fem storbanker.

Henrik von Sydow till Åre Kapitalmarknadsdagar – nästa Google ska utvecklas i Sverige

Henrik von Sydow,ordf i Skatteutskottet kommer till Åre. När historiens första sms skickades för 20 år sedan kunde få ana vad som komma skulle. Regler för digital handel är anpassat efter en föråldrad marknad med fysiska produkter. Öppnare skattebyråkrati skulle locka fler digitalentreprenörer till våra breddgrader. Målet måste vara att nästa Google ska utvecklas i Sverige, anser Henrik von Sydow.

Carolina Neurath - Sveriges bästa ekonomijournalist - moderator på Åre Kapitalmarknadsdagar 2013

Det är nu klart att en av moderatorerna till Åre Kapitalmarknadsdagar blir Carolina Neurath. Carolina utsågs 2012 till Sveriges bästa ekonomijournalist. Hon tilldelades Stora Journalistpriset för sitt arbete med Räntekartan och är författare till boken "Den stora bankhärvan" om HQ Banks fall som utkom 2011. Hon utsågs 2011 även till en av Sveriges Supertalanger av tidningen Veckans Affärer.

Pia Nilsson till Åre Kapitalmarknadsdagar - Passerat 2 000 miljarder

Pia Nilsson, VD för Fondbolagens Förening kommer till Åre. Fondförmögenheten i Sverige har nyligen för första gången passerat 2 000 miljarder. Det är dock inte bara pengar och fondsparande som drar Pia Nilsson till Åre, hon skall även debattera om hur det är att vara kvinnlig chef i en manlig bransch, som arrangeras av Deloittes Kvinnliga Nätverk, och så ska hon ju även deltaga i Årefjällsloppet.

President Volvo Trucks, Claes Nilsson, till Åre Kapitalmarknadsdagar

Lastbilar från Volvo säljs och servas i mer än 140 länder runt om i världen, via 650 återförsäljare och i 1450 verkstäder. Mer än 95 procent är lastbilar i den tyngre klassen, över 16 ton. Det innebär att Volvo Lastvagnar är en av världens största tillverkare av tunga lastbilar, med sammanlagt nio monteringsfabriker på olika platser i världen och åtta fabriker som ägs av lokala partnerföretag.

Marie Reinius, VD för Svenska Riskkapitalföreningen - debatterar i Åre

Svenska Riskkapitalföreningen (SVCA) är branschföreningen för aktörer på den svenska riskkapitalmarknaden. Riskkapital är en aktiv ägarform och fungerar som en katalysator för tillväxt i svensk ekonomi. Föreningen har till uppgift att verka för en väl fungerande riskkapitalmarknad. Tillgång till finansiering är en av de viktigaste förutsättningarna för företag att starta, växa och förändras.

Nordnets nya sparekonom Günther Mårder  - stark passion för den privata spararen

Nordnets nya sparekonom Günther Mårder - stark passion för den privata spararen

Vi kan välkomna Internetbanken Nordnet, och dess sparekonom Günther Mårder, Aktiespararnas tidigare vd, till Åre. Günther företräder Nordnets sparare i rollen som sparekonom, där han driver privatekonomiska frågor från kundernas perspektiv. Günther, har en unik kunskap kring den svenska sparmarknaden och en gedigen erfarenhet från aktievärlden och en passion att hjälpa den privata spararen.

Rapunzel of Sweden - Ida Backlund - en prinsessa - en saga - ett unikt recept på framgång

Det har hänt mycket under ett enda år. Ida Backlund är nu delägare i 4 st företag varav det ena "Rapunzel " har gått från 20 st anställda till 30. Hon har utvecklat nya produkter varav en helt egen hårvårdserie, och mirakelfiber för tunnhåriga. Dessutom håller hon på att bygga nya lokaler, och har startat en egen stiftelse där hon samlar in pengar för de som drabbats av bröstcancer.

Inlandsinnovations ordförande Leif Zetterberg klar för Åre Kapitalmarknadsdagar

Leif är egenföretagare med inriktning på lantbruk och besöksnäringen. Under många år VD för LRF och statssekreterare på näringsdepartementet under alliansens fyra första år. Mångårig erfarenhet av styrelsearbete i bl.a. Föreningsbanken, Swedbank, Länsförsäkringar, TV4, Mandamus, Akelius och Balder. Idag verksam i styrelsen för Case Asset Management, Flyinge, Travronden, Samtrans och SLU Holding.

Swedbanks Catrin Fransson, vice vd och chef för Group Products - storsatsar på digitala tjänster

Swedbank storsatsar på nya digitala tjänster, inte minst i mobilen. Orsaken till varför kunden väljer en viss bank har förändrats. Det är värden som enkelhet, tillgänglighet och servicenivå man söker. Man är som kund beredd att betala mer för att slippa göra alla valen och få hjälp med det. Om man som bank inte är tillräckligt bra, och inte tillför kundnytta då kommer man förlora kunden.

Moderaterna - Anna Kinberg Batra,  finansutskottets ordförande och gruppledare debatterar i Åre

Moderaterna - Anna Kinberg Batra, finansutskottets ordförande och gruppledare debatterar i Åre

Anna och Peter Norman, finansmarknadsminister, har nyligen kommit med arbetsgruppen "Trygga tillsammans" rapport, där de propagerar för statligt ägande. Nya moderaternas slutsats är att ägandet och driftsformerna bör prövas från fall till fall utifrån tillgänglighet, kvalitet och samhällsnytta. Det gemensamma ägandet är, och bör förbli, starkt i Sverige och är en viktig motor i samhället.

Erik Paulsson - en av Sveriges främsta entreprenörer - pratar om investeringar i Åre

Bygg- och fastighetsentreprenören Erik Paulsson har mer än 50 års erfarenhet av investeringar i bygg- och fastighetssektorn. Senast aktuell med Friends Arena, den nya nationalarenan för fotboll, det stora arenaprojektet i Solna som skall bli till en ny stad med rum för 5 000 arbetsplatser och fler än 30 000 boende. Där ryms också ett jättelikt köpcentrum med namnet Mall of Scandinavia.

Nordnets sparekonom Günther Mårder till Åre Kapitalmarknadsdagar 27-28 mars 2014

En av Åre Kapitalmarknadsdagars årliga favoriter är Nordnets sparekonom Günther Mårder som deltar i Åre för 5:e gången. Günther har en unik kunskap kring den svenska sparmarknaden och en gedigen erfarenhet från aktievärlden och en passion att hjälpa den privata spararen. Börsbolagen förväntas skifta ut närmare 190 miljarder kronor till aktieägarna mars-maj 2014 och Günther har koll på börsbolagen.

Årets bästa talare med 500 miljarder kronor i kapital till Åre Kapitalmarknadsdagar!

Staffan Hansén, VD Storebrands Kapitalförvaltning kommer till Åre Kapitalmarknadsdagar 27-28 mars 2014. Staffan Hansén ansvarar för ett förvaltat kapital på cirka 500 miljarder kronor. Staffans grundbild är att aktiemarknaden fortsätter växa under de närmaste åren, tror inte att vi är på väg mot någon ny slags finanskris, utan snarare ett antal goda år. Årets bästa talare inom fond och bank.