​Skandias chef för tillväxtkapital- och infrastrukturinvesteringar kommer till Åre

Roger Johanson som ansvarar för Skandias tillväxtkapital- och infrastrukturinvesteringar kommer till Åre Kapitalmarknadsdagar 26-27 mars. Han kommer delta i SVCAs och Connects programpunkt och prata om hur sparare kan få vara med i samhällsnära investeringar och bygga morgondagens bolag.

Skandia som är en av Sveriges största, oberoende och kundstyrda bank- och försäkringskoncerner investerar sedan många år tillbaka allt mer i alternativa placeringar. Det kan till exempel handla om onoterade bolag (Private Equity) eller infrastruktur och det är det området Roger Johanson ansvarar för. Som exempel på spännande tillväxtbolag som Skandia varit med och investerat i finns till exempel Spotify, Twitter och Uber.

Av den totala livportföljen på 400 miljarder kronor finns utrymme att placera omkring 10 procent i onoterade bolag (Private Equity) dvs ca 40 miljarder kr och 4 procent infrastrukturplaceringar dvs ca 16 miljarder. Skandia har en större mängd alternativa tillgångar än många andra livbolag.

- För att långsiktigt kunna skapa en hög och jämn avkastning till våra sparare krävs att vi investerar i många olika tillgångsslag. Alternativa investeringar som onoterade tillväxtbolag och infrastruktur är en viktig del i detta. Vi tycker det är viktigt att pensionskapital ska kunna vara med och bygga morgondagens bolag både i Sverige och utomlands, säger Roger Johanson.

De investeringar i infrastruktur som Skandia hittills har gjort har huvudsakligen skett genom fonder men nyligen offentliggjordes en miljardsatsning på vindkraft i Sverige.
- Vi har länge letat efter möjligheter att direktinvestera i Sverige. När vi nu tillsammans med Vattenfall satsar nära två miljarder kronor på att bygga fyra vindkraftverk är det första gången ett sparbolag i Sverige gör den typen av direktfinansiering, säger Roger Johanson. Infrastrukturinvesteringar har gett en stabil och långsiktig avkastning till våra sparare. Och kunderna får inte bara ta del av avkastningen på sikt i form av till exempel pensionsutbetalningar, utan är med och bygger till exempel vägar, hamnar och vindkraft som ger värden i samhället här och nu, säger Roger Johanson.

Förra året genererade investeringarna i onoterade bolag en avkastning på 28 procent och infrastruktur nästan 12 procent. Nyligen rankades också Skandia till som näst bästa investerare i Europa av tidningen Private Equity International.

- Det är investerare, förvaltare och andra marknadsaktörer som har röstat fram oss vilket är jättekul. Med tanke på hur många investerare det finns och att Skandia är en i sammanhanget förhållandevis lite mindre aktör är detta en