Arctic Paper - Grycksbo

Arctic Grycksbo Paper AB ligger nära Falun i vackra Dalarna. Grycksbo Pappersbruks historia går tillbaka till 1740, då Johan Munktell fick konungens tillåtelse att anlägga ett pappersbruk. Tillverkningen började året därpå med ett halvdussin arbetare som gjorde papper för hand. Ungefär 100 år senare, 1836, kom den första pappersmaskinen till Grycksbo

Dalahästen har funnits i 350 år, då skogsarbetare satt och täljde dem för att fördriva de långa mörka vinterkvällarna. För dem var hästen en symbol för styrka, pålitlighet och trofasthet. Det karakteristiska blommiga mönstret i kurbitsstil introducerades emellertid inte förrän i mitten av 1700-talet.

Hästen är vår främsta svenska souvenir och en symbol för högklassigt svenskt hantverk. I den grafiska industrin förknippas hästen med G-Print, det unika och mångsidiga matta kvalitetspapperet från Grycksbo Bruk.

Hästen är ett uttryck för Dalarnas hjärta och själ. Dalahästen förkroppsligar ett kulturellt och industriellt arv som vi är stolta över att vara del av. Det finns också en oemotståndlig charm i kombinationen av förenkling och fantasi. Dessutom säger den något om våra produkter, Arctic och G-Print. Papper som är starka, tåliga och pålitliga.

• Design

• arctic
  • munken

Arctic Paper - Munkedals

​Arctic Paper Munkedals AB grundades 1871. Holländarna som användes för tillverkning av mekanisk massa drevs med hjälp av vattenfallen i Munkedalsälven. 1890 övergick bruket till kemisk massa och finpapperstillverkningen började 1906.

Arctic Paper - Vår historia

Sammanlagt har våra fyra pappersbruk i Arctic Paper koncernen 360 års erfarenhet och expertkunskap i finpapperstillverkning.

Arctic Paper -Kostrzyn

​Massafabriken i Kostrzyn byggdes av den tyska koncernen Phrix på 1930-talet och låg då i Tyskland. Framställningen av rayonblekt massa påbörjades 1938. Produktionen detta år var sju tusen ton och antalet anställda ca. 300 personer. Den efterföljande utbyggnaden och moderniseringen av anläggningen resulterade i att produktionskapaciteten kunde höjas till 20 000 ton cellulosa 1941.