Ljusrum - ljusdesigners, inredningsarktitekter och arkitekter

Ljusrum AB - Ny leverantör på arbetplatsenifokus.se

Designkontoret Ljusrum AB kommer att bidra med sin kunskap inom ljus, inredning och arkitektur på arbetsplatsenifokus.se.

”Det är en fantastisk möjlighet att få vara delaktiga i denna digitala plattform arbetsplatsenifokus.se och vi ser fram emot att få dela kunskaper samt erfarenheter med andra leverantörer ” säger Lotta Löfgren, inredningsarkitekt & ljusdesigner, Ljusrum

Ljusrum AB är ett designkontor som arbetar med ljus, inredning och arkitektur som grundades för över 20 år sedan. Företaget som är beläget på Södermalm i Stockholm består av ljusdesigners, inredningsarkitekter och arkitekter. Ljusrum genomför både mindre och större projekt såväl interiört som exteriört och fokuserar på att arbeta multidisciplinärt. På Ljusrum hittar man konceptuella lösningar som integrerar ljuset och lyfter miljön.

Lotta berättar att ljuset påverkar hur vi mår och hur vi presterar. Hon menar att därmed är ljuset en viktig faktor att ta hänsyn till gällande dagens och framtidens arbetsplats. Ljuset behöver stödja verksamheten och dess funktioner, men behöver också ta hänsyn till mjuka värden som trivsel och välmående.

Vi vet att människor påverkas av sin närmiljö varav vi alltid lägger stor vikt vid de mänskliga aspekterna. Vi skapar sammanhang där människor verkar och trivs”, säger Lotta

Hon berättar att ljusdesign skapar mervärde och för att nå helheten med bästa resultat behöver man se över alla förutsättningar. Detta i samförstånd med kunden för att komma fram till en optimal lösning där alla delar faller på plats; ekonomi, teknik, funktion och känsla. För Ljusrum är helhetssynen på en arbetsplats central för att hitta de bästa lösningarna för varje unik kund. Lotta berättar att människor påverkas av sin närmiljö och detta gör att Ljusrum alltid har den mänskliga aspekten i fokus. Med det konceptuella som utgångspunkt skapar man lösningar där alla delar och detaljer samverkar i syfte att stärka helheten för att människor skall verka och trivas.

Lotta trycker på att Ljusdesigners idag rör sig i gränslandet mellan estetik och teknik och betonar vikten av kompetens samt god förståelse för såväl det arkitektoniska som byggprocessen.

Att förstå kundens behov är viktigt för framtidens kontor, liksom att ta in nya kunskaper om hur arbetsplatser förändras och utvecklas. Lika viktigt som det idag är att vara öppen för förändringar är det att ”ha en fot i backen” för att ta vara på tidigare erfarenheter, menar Lotta. Förutom att ta del av forskning ser medarbetarna på Ljusrum vikten av att ta del av andras erfarenheter och kompetens inom olika områden. Det är viktigt för oss att ha en bra relation till alla som arbetar inom samma segment, avslutar Lotta.

Ljusrum AB referenser: Volvofinans bank, Beijer bygg, Idrottenshus, Humana, Mitt Media, Ramboll, SEOM, Blomquist communication, Svenska kyrkan, Medfit, Östermalmshallen, SKB m.fl.